söndag 21 augusti 2011

Small Steps

Small Steps
Skriven av Louis Sachar
Den här boken bygger vidare lite på underbara Holes, eller Ett hål om dagen som den heter på svenska

Armpit - eller Theodore, som han nu föredrar, är tillbaka i Austin efter 14 månaders konstant grävande på Camp Green Lake. Hans liv har börjat återgå till det normala. Han bor hemma med sina föräldrar, går i sommarskola för att ta igen det han missat, och han har ett jobb. Att jobbet går ut på att gräva kanske inte är det bästa, men nu får han i alla fall pengar för det.
    Men så dyker hans gamla kompis från lägret, X-Ray, upp. Han ber Armpit att lägga ut pengar så att de kan köpa massor av konsertbiljetter till stjärnskottet Keira, som de sedan kan sälja dyrt och dela på vinsten. Armpit vet att han inte borde göra det, men löftet om dubbelt så mycket pengar när de är färdiga lockar för mycket. Men så klart blir ingenting som de tänkt sig (blir det någonsin det?).


Den här boken handlar alltså om om Armpit, som var en av Stanley Yelnats kompisar i Holes, och även om jag tyckte om den här, så var den långt ifrån lika bra som Holes. Den saknade alla skruvade karaktärer och galna händelser. Den här var lite mer som en vanlig ungdomsroman, men lite sensmoral om att inte alltid välja den lätta vägen, medan Holes bara var otroligt rolig. Den här var också lite trög i början, och jag fastnade inte ordentligt förrän jag var ungefär i mitten. Slutet tyckte jag dock väldigt mycket om, lite lagom av allt på något sätt.

Så trots att den inte riktigt nådde upp till mina förväntningar, så var det väldigt trevlig läsning och kul att få lära känna Armpit lite bättre. Nu känner jag bara att jag måste läsa om Holes för att se hur han är där.


Titel: Small Steps
Författare: Louis Sachar
Förlag: A & C Black Publishes Ltd
Utgivningsår: 2006
Sidor: 272
Språk: Engelska

5 kommentarer:

  1. Älskar Holes! Den är så fruktansvärt smart och klurig. Synd att Small Steps är likadan. Har tänkt läsa den ett tag.

    Svar: Jag med. Tänk hur jobbigt det är med en hel bok. Skulle kanske ha läst den på svenska istället...
    Jag kan argumentera i tusen år om varför Mockingjay är bäst i serien, men jag ska bespara dig det. He. Så länge du gillar Peeta är allt bra (du gör det va?).
    Kollade du in Bokbordet idag på Drottninggatan? Det var långt. Och fullt med böcker.

    SvaraRadera
  2. Johanna: Men samtidigt är det ju kul med utmaningar. Älskar Peeta! Så underbar!
    Jag hade tänkt att åka in och kolla på bokbordet, men hade helt enkelt ingen ork. Var det häftigt? :D

    SvaraRadera
  3. SVAR: Ja, det känns verkligen felstavat så fort man ser det! :S

    SvaraRadera
  4. Åh, tack så mycket för kommentaren på min blogg. Jag blev så glad :) Kände igen dig från videon.
    Kommer mycket väl ihåg Holes, för att vi tvingades läsa den för en skoluppgift för något år sedan. Den var minnesvärd, med en hel del roliga karaktärer. Språket var treligt, tyckte jag.
    Skall börja följa din blogg. Är alltid på utkik efter intressanta bokbloggar att följa.

    SvaraRadera
  5. Svar:Den här gången funkade faktiskt Bokus bra för mig. Jag hade lite otur förra gången när jag beställde för de har lite konstiga paket så min bok hade råkat sticka ut och därför blivit förstörd. Den här gången var min bok i jättebra skick(:

    SvaraRadera