tisdag 9 augusti 2011

Solbarnet

Solbarnet
Skriven av Monika Häägg

Den här boken är något så ovanligt som en barnbok som utspelar sig i bronsåldern. Här får vi möta hittebarnet Fry, som jobbar som tjänsteflicka hos en synnerligen otrevlig familj. Hon sliter dagarna i ända, och det enda som håller hennes humör uppe är de stunder hon umgås med sin bästa kompis Frida.
    Men så händer något förskräckligt inför en av de årliga offerceremonierna till Solgudinnan och Månguden - offergåvorna blir stulna. Fry blir anklagad för för brottet, och det enda sätt att undslippa sitt straff som mänskligt offer till gudarna är att själv ta hjälp av dem, och med hjälp av dem utforska de magiska krafter hon har inom sig.

Den här boken var helt okej. En bra historia och bra språk, men jag tror att den skulle ha gått hem bättre hos en fem, sex år yngre Nea. Handlingen var lite för enkel och förutsägbar. Karaktärerna var däremot väldigt bra och trovärdiga, utom några få som jag hade väldigt svårt att komma underfund med.Att en utspelade sig i bronsåldern tyckte jag dock var en bonus. Jag tror inte att jag någonsin har läst en bok som utspelat sig under den tiden, och innan jag läste den här hade jag knappt någon aning om vad bronsåldern var.
    Jag gillade också den lilla mängd övernaturlighet som fanns i boken. Den märktes knappt, men när den väl var där var den helt självklar. Det var inget konstigt alls med det, utan bara en självklar del av handlingen.

Så jag tycker helt enkelt att boken var helt okej, och jag tror att den skulle uppskattas mer av en yngre målgrupp. En nioårig Nea hade tittat på den med helt andra ögon.


Titel: Solbarnet
Författare: Monika Häägg
Förlag: Monkaland Bokförlag
Utgivningsår: 2009
Sidor: 200
Första delen i en serie där den fjärde kommer ut den 27 augusti

Rec.ex från Monkaland Bokförlag

5 kommentarer:

  1. Svar: Ja, det var en hel del jobb, särskilt innan man har lärt sig alla funktioner och sånt ;)

    Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  2. Svar: Tack för tipset, där hade jag inte kollat innan:) Du kan ju skicka en länk om du av någon händelse skulle hitta en box med alla. Jag hittade en, men den fanns inte tillgänglig längre... Men tack ändå:D

    SvaraRadera
  3. Svar: Jag är mest tveksam på Liam Hemsworth på grund av hans utseende. Men att han spelar mot Miley Cyrus är ju inte ett så jättebra tecken det heller. Josh vet jag inte så mycket om.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är synd att du inte kan se hur bra Monikas böcker är. Jag har alldeles precis för typ 3 minuter sen läst ut hennes tredje bok å jag kan allvarligt säga att min läsning har varit intresserad och fokuserad och det är ett rent faktum att jag har gråtit under större delen av boken. Jag är 16år och tycker att vissa saker verkligen inte passar för yngre personer speciellt inte 9:o åringar!!! Läs resten av hennes böcker så förstår du vad jag menar. //Elin, trogen läsare och även bästa kompis med Monikas barns kusiner

    SvaraRadera
  5. Elin: Jag tyckte också det var synd, men det var inte riktigt min grej. Men jag tror verkligen att jag hade tyckt om den när jag var nio år, för då älskade jag historiska böcker. Men vad kul att du gillar dem!
    /Nea

    SvaraRadera