torsdag 11 augusti 2011

Vem vill bli miljardär?

Vem vill bli miljardär?
Vikas Swarup

Många av er har säkert sett en film kallad Slumdog Millionaire (dock inte jag), och den här boken är alltså boken "behind the movie". Den utspelar sig i Indien, där Ram Mohammad Thomas har blivit arresterad för att ha haft absolut alla rätt i en frågetävling där man hade chansen att vinna en miljard. En advokat kommer för att hjälpa honom, och under en natt går de igenom hela tv-inspelningen, och Ram Mohammad Thomas berättar för henne hur det kom sig att han kunde svaret på alla frågorna. Det blir både en resa genom Rams uppväxt och en resa genom Indiens många sidor.

Först måste jag börja med upplägget, för precis som David Nicholls En Dag så är upplägget i den här boken något helt unikt och en stor del av historien. Visst, det finns många böcker om människor som berättar om sin uppväxt, men här är det inte i berättat i kronologisk ordning, utan här berättas det i frågeordning. Fråga 1, fråga 2 osv. Det blir som ett pussel, och istället för att känna ett sug efter att få veta vad som ska hända, så blir jag istället nyfiken på vad som hände så att han hamnade i den situationen. Jag får själv placera ut alla händelserna i en tidslinje i huvudet. Det var verkligen roligt och helt annorlunda!

Karaktärerna var också otroligt mysiga och speciella. Som Rams bästa kompis Salim som är besatt av filmstjärnan Armaan Ali, jag kunde inte sluta le så fort jag läste om honom. Huvudpersonen Ram tyckte jag också om, han påminde mig lite om Allan i kuliga Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, fast Allan var dock lite virrigare (eller vad man nu ska kalla hans beteende). Han var så otroligt lugn och rakt på sak, jag kunde bara inte låta bli att gilla honom.

Men även om den här boken var både rolig och mysig, så var den ändå väldigt hemsk på sina ställen. Det är som att jag helt plötsligt inser att människor inte alltid är så snälla mot varandra när jag läser en sån här bok. Jag antar att det behövs för att påminna mig. Många saker Ram fick stå ut med var direkt vidriga, och jag blev till och med riktigt förbannad på vissa ställen.

Men en riktigt bra bok som jag sträckläste på en dag, men gick och tänkte på mer än dubbelt så lång tid efter. Filmen måste också ses!


Titel: Vem vill bli miljardär?
Originaltitel: Q & A
Författare: Vikas Swarup
Översättare: Tove Janson Borglund
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: 2005
Sidor: 307

3 kommentarer:

  1. Ja men oh vilken bra bok det här är! Jag bara älskar den!

    Filmen är också väldigt, väldigt bra men skiljer sig ganska mycket från boken. Jag såg filmen först vilket var bra. Så se filmen men gör det inte med förväntningar på att få återuppleva boken. Se den mer som en fristående film. Då kan du nog uppskatta den mer.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen (mycket bra) och har boken men har av någon anledning inte läste den. Nu blir jag väldigt inspirerad att läsa den. Får lägga den i min att-läsa-hög :P

    SvaraRadera
  3. Åh, nu blev jag riktigt nyfiken på den här boken ... ska ta och se om jag får tag på den!

    (SV: Tack - och ja, ska bo själv här c:)

    SvaraRadera