onsdag 17 augusti 2011

You Against Me

You Against Me
Jenny Downham (författaren till hyllade Innan jag dör)


Mikeys syster Karyn har blivit våldtagen, och hans hat mot gärningsmannen är oändligt. Hela hans familj har gått i spillror, och det blir hans ansvar att ta lilla Holly till skolan, handla mat och hålla mamma borta från flaskan. Samtidigt är Karyn för rädd för att ta ett steg utanför huset

I en annan familj, i en helt annan del av staden har Ellies storebror blivit anklagad för våldtäkt. Ellie känner sin bror utan och innan, och är säker på att han oskyldig.

Men när Ellie och Mikey träffas börjar allt ta helt andra vändningar.


Jag köpte den här boken i ett varuhus i Spanien. De hade inte särskilt mycket på engelska där, men så såg jag den här som lät intressant, plus att jag läst Innan jag dör innan och gillat. Jag köpte den direkt, och är väldigt glad för det.
     Temat är lite Romeo och Julia - förbjuden kärlek mellan två familjer. Men brottet kryddade till det lite och gjorde det mycket intressantare. Det var också ett väldigt smart drag att skriva den ur både Mikeys och Ellies perspektiv, för jag märkte hela tiden hur jag bytte sida. När jag var med Ellie var jag också övertygad om att brodern var oskyldig, men så kom jag till Mikey och blev plötsligt skitsur på brodern. Det var väldigt intressant att se hur lätt man kan vinkla någons åsikt genom att bara visa en synvinkel i frågan.
     Karaktärerna var också väldigt bra. Jag tyckte om både Mikey och Ellie, och fick så klart en liten crush på Mikey (tänk om alla killar var som killarna i böckerna?).

Helt enkelt en riktigt bra bok som verkligen fastnade, jag sträckläste!


Titel: You Against Me
Författare: Jenny Downham
Förlag: David Fickling Books
Utgivningsår: 2011
Sidor: 416
Engelskspråkig

2 kommentarer:

  1. Har just kommit ut på svenska också.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173373281

    SvaraRadera