fredag 4 februari 2011

The Scorch Trials

The Scorch Trials
Skriven av James Dashner

OBS. Här avslöjas lite av vad som händer i den första delen i den här serien - The Maze Runner. Så varning för SPOILERS!

När de löste labyrinten skulle allt bli bra igen. Inget mer springande, flykt eller skrämmande Grievers. Men världen utanför är inte som de var. Ett virus har brutit ut, världen är i kaos och pojkarna inser att deras bekymmer bara har börjat. Deras enda chans att överleva  är att korsa The Scorch - en övergiven öken, med en stad full av cranks, människor som blivit galna av viruset. Men snart börjar de inse att allt kanske bara är riggat. Att hela deras hemska äventyr kanske bara är ett test. Men ett test för vad? Och vad hände med WICKED?

Slut på spoilers

Den här boken var sjukt bra! Efter tre sidor var jag fast. Hade det inte varit för allt plugg och träningar så hade jag nog legat och sträckläst hela boken. De hundra sista sidorna läste jag samtidigt som jag både städade, åt och borstade tänderna (det var svårt!). Jag hade trott att det skulle vara svårt att göra en fortsättning på underbara The Maze Runner, och jag måste medge att den inte var riktigt lika bra, men den hamnade ändå högt över mina förväntningar.

Något som poppar upp i min hjärna när jag läser den här boken är ordet "maktlöshet". Thomas öde styrs av någon annan. Han kan inte påverka något och hans handlingar är planerade i förväg. Han måste handla mot sin vilja. Jag kan knappt tänka mig hur det känns. Jag har ju alltid ett val. Det är inte alltid så tydligt, men jag har alltid fler möjligheter. Möjligheten att få välja själv är en del av att vara mänsklig, och jag tycker verkligen att det som Thomas utsätts för är fruktansvärt. Men det är nog det som gör boken så otroligt bra. Att den visar mig hur annorlunda livet skulle kunna vara.

Nu har jag visst trasslat in mig i något jag skulle kunna prata skriva om i en evighet, så jag stannar där. Men läs boken! Ni kan tacka mig senare.

Titel: The Scorch Trials
Författare: James Dashner
Förlag: Delacorte Press
Utgivningsår: 2010
Sidantal: 360
Språk: Engelska

3 kommentarer:

  1. Oj, verkar visst som om jag måste läsa den första snart:)

    SvaraRadera
  2. Har du skrivit ett inlägg om den första boken? Vill veta mer! =)

    SvaraRadera
  3. Sv: Kolla inlägget igen så hittar du info om Palatset ;)

    SvaraRadera