onsdag 23 februari 2011

Den Gröna Cirkeln

Den Gröna Cirkeln
Skriven av Stefan Casta



Judit, Dinah, Gabriel och David är annorlunda. De vill förändra världen, göra den bättre. Därför startar de en hemlig klubb; Den Gröna Cirkeln. Under ett av sina klubbmöten, när de sitter på den nya gigantiska altanen som skolan är så stolt över, börjar det plötsligt regnet ösa ner och det blåser till orkan. Saker flyger omkring och vattennivån stiger. Tillslut lossnar verandan och flyter iväg, tillsammans med medlemmarna i Den Gröna Cirkeln.
    När ovädret äntligen har lagt sig är världen förändrad. Solen lyser så skarpt att det knappt går att öppna ögonen, vattnet står högt och alla människor tycks försvunna. Världen tycks ha kollapsat, men de ger inte upp. De ska överleva.


När jag började läsa den här var det nästan så att jag gav upp efter bara några sidor. Det kortfattade, nästan barnsliga språket irriterade mig något oändligt. Men jag fortsatte, och jag är så glad att jag gjorde det. Språket blev bättre, och den andra halvan av boken läste jag i ett svep. När det blev dags att åka till träningen blev jag skitsur och ville inget annat än att läsa vidare. Men när jag kom hem igen kunde jag krypa ner i fåtöljen igen och njuta av underbar läsning.

Ett stort plus med boken som gjorde att den kommer stanna kvar i mitt minne ett långt tag är hur Judit funderar kring veckodagarna. Det var fascinerande läsning som fick mig att börja fundera riktigt mycket.
    Slutet tyckte jag också riktigt mycket om. Det var precis lagom "öppet". Jag fick veta tillräckligt för att få en liten ledtråd om vad som hänt, men det var fritt fram att fantisera ut det själv. Me like!

Jag har en stor förälskelse till dystopiska böcker där världen går under eller där samhället har kraschat och blivit något helt förskräckligt. Hungerspelen, Ful, Övergivna, Imorgon när kriget kom, Oönskad, The Tribe (även om det är en tv-serie). Listan är oändlig. Den här boken hör till den underbara genren, och när jag läste den tänkte jag på den som en blandning mellan Imorgon när kriget kom och The Tribe, och även om den inte är riktigt lika bra som någon av dessa så är den riktigt bra!

Titel: Den gröna cirkeln
Författare: Stefan Casta
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2010
Sidor: 333

9 kommentarer:

  1. Låter som en bok som jag skulle gilla, tack för tipset ^^

    SvaraRadera
  2. SVAR: Ha, okej, Ful ligger väldigt långt på min att köpoa lista så den kommer säkert med mig hem :)

    SvaraRadera
  3. Låter spännande :)

    Gillar du dystopsiskt ska du testa Exodus. Den är speciell och tar många vändningar.

    SvaraRadera
  4. SV: Den är inte jättebra. Man vet inte riktigt vad man ska tro, allt blir så oväntat. Det finns föresten en fortsättning - tyvärr inte på svenska. Och det ska komma ännu en del i år.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag kanske ska sätta den på min boklista :)

    SvaraRadera
  7. Förresten gär är länkar till bilder från idag om du vill använda :)

    http://photosandbooks.blogg.se/images/2011/img_1164_134583224.jpg
    http://photosandbooks.blogg.se/images/2011/img_1165_134583527.jpg
    http://photosandbooks.blogg.se/images/2011/img_1167_134583674.jpg

    SvaraRadera
  8. Hmm.. Kanske min sorts bok. x3
    Känns lite som det, faktiskt. xD

    SvaraRadera
  9. SVAR: Tack så mkt!!
    Jag har börjat med filmrecensionerna, kommer antagligen om några dagar :)

    SvaraRadera