torsdag 10 februari 2011

Populärmusik från Vittula

Populärmusik från Vittula
Skriven av Mikael Niemi

I norra Sverige, nära Torneälven och gränsen till Finland, ligger den lilla staden Pajala. Den kallas dock nästan aldrig Pajala, utan alla som bor där säger Vittulajänkkä, eller kort och gott Vittula. Det var i denna stad som Matti och hans kompis Niila tillbringade sin uppväxt. En uppväxt full av dramatiska upplevelser, bra och dåliga.

Vi får läsa om hur Matti fann sin bästa vän, hur de tillsammans upptäckte rockmusiken och deras första små steg in till vuxenvärlden. Allt i små fragment berättat från den vuxna Matti.



Jag tyckte om den här boken. Egentligen var den ganska tragisk och det vilade en känsla av hopplöshet genom hela boken, Niemi har lyckats styra om allt tragiskt och få det att bli roligt. Min svenskalärare hade nog kallat det "tragikomik". Den hade ingen egentlig handling, utan istället fokuserades berättelsen på alla små händelser i Mattis liv som tillsammans gav en klar blick av vem han var och hur hans barndom sett ut.
   Boken blev aldrig spännande på ett sådant måste-läsa-mer-annars-dör-jag-vis, men jag kände ändå att jag alltid vill läsa lite mer när det blev dags att lägga ifrån sig boken.

Jag kom ofta på mig själv med att jämföra de här med En komikers uppväxt av Jonas Gardell. Båda är skrivna på samma tragiska sätt och handlar om en liten pojkes uppväxt. Gardells bok känns dock lite mörkare och mer sorgsen och jag föredrar den här.

Nu sitter jag och försöker komma på något dåligt med boken, men kan inte komma på något. Ändå var den inte en riktig "wow"-upplevelse. Då hade det krävts lite mer handling för att jag skulle bli riktigt fast. Men den var riktigt bra och det känns kul att ha läst den eftersom det verkar som att nästan hela Sveriges befolkning har läst den.

Titel: Populärmusik från Vittula
Författare: Mikael Niemi
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2000
Sidor: 237

5 kommentarer:

  1. Svar: Det är roligt på praktiken när det finns något att göra, typ pilla med böcker och så ;) Tyvärr är det inte så många om köper ungdomsböcker när jag är i affären, så jag har inte riktigt kunnat glänsa med mina talanger där ;P
    Annars är det roligt! :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. SVAR: Stackare, du ska se att våren kommer till dig snart :)

    SvaraRadera
  3. Svar: Eftersom det är rea snart har jag fått kolla igenom en massa reaböcker och sett till att rätt pris står i databasen, sedan har jag prissatt andra böcker, sorterat t.ex. mappar, satt böcker i bokstavsordning, städat och rensat med mera. Ganska kul faktiskt :)

    SvaraRadera
  4. SVAR: Okej! :D tack för din åsikt! :D

    SvaraRadera
  5. Alltid tyckt att det där omslaget är lite skumt. :3

    SvaraRadera