måndag 14 februari 2011

Trött på all kärlek?

Glad alla hjärtans dag allihopa! Hoppas ni har haft en riktigt fin och kärleksfull dag. Till och med för mycket kärlek, kanske? För er som är trötta på all denna kärlek har jag några tips på böcker som nästan inte innehåller någon kärlek alls (böcker utan den minsta gnutta kärlek är svåra att hitta).

Spelkortsmysteriet - Jostein Gaarder




Om Hans Thomas som ger sig ut på en resa genom Europa med hans pappa. På resan får han en bok av en mystisk dvärg, och när han läser den börjar han misstänka ett samband mellan boken och hans eget liv. En jätterolig och annorlunda bok som alla kan uppskatta!
 
 
 
 
 
Ett hål om dagen - Louis Sachar
 
 
 
En till riktigt rolig bok utan kärlek om otursdrabbade Stanley Yelnats som av en olyckhändelse hamnar på ett pojkläger ute i öknen där de ska gräva ett hål om dagen, lika djupt och lika brett som spaden. Men Stanley börjar undra varför de egentligen gräver de där hålen...
 
 
 
 
 
Patient 67, eller Shutter Island - Dennis Lehane
 
 
Kriminalaren Teddy kallas till ön Shutter Island för att undersöka ett fall med en försvunnen patient, men när han börjar nysta i fallet poppar hela tiden nya frågor upp. Ingenting verkar stämma och Teddy blir mer och mer osäker på om han kan lita på sitt eget huvud.
    En ofantligt spännande thriller med en oväntad twist på slutet. Ingen kärlek vad jag kommer ihåg, heller.
 
 
 
 
Flugornas Herre - William Golding
 
 
Ett gäng småpojkar blir strandsatta på en tropisk öde ö, men allting urartar och blir en kamp mellan liv och död och människors ondska.
   Inte riktigt så bra som de andra böckerna jag skrivit om, men en sån där bok som man "ska" ha läst och med många intressanta funderingar.
 
 
 
 
 
 
 
Det var faktiskt svårare än jag trodde att hitta kärlekstomma böcker. Även de böcker som inte har "kärlek mellan två personer som blir ihop" så finns det oftast kompiskärlek eller någon annan sorts kärlek. Det finns det lite av i böckerna ovan också, men inte särskilt mycket och inget som berör handlingen.
 
Något som jag just märkte var att alla fyra författarna var killar. Jag undrar vad det beror på. Ingen av böckerna är skrivna på 2000-talet heller. Kan det ha varit det att det förut var så viktigt att killar att vara så "macho" och inte visa sina känslor? Vad tror du?

7 kommentarer:

  1. Jag gillar Ett hål om dagen. Så många saker som knyts ihop på slutet :)

    De andra verkar också bra.
    Omslagen liknar varandra väldig mycket! Stilen typ.

    SvaraRadera
  2. sv: så rolgit att du gillar ideén:)

    SvaraRadera
  3. intressant det där med att alla var killar och de var skrivna innan 2000.
    Blev definitivt sugen på att läsa "Ett hål om dagen", och Spelkortsmysteriet står oläst i bokhyllan, så den kanske blir att läsa snart! :)

    SvaraRadera
  4. Svar: Du säger att du nog fick läsintresset från din pappa. Jag har ingen aning om var jag fick det ifrån. Jag kan inte minnas vad som triggade igång det, men jag har gillat läsande så länge jag kan minnas!

    SvaraRadera
  5. Svar: Hittills har 3 personer, om man räknar med dig, anmält sig :) Vi tänkte gå och kolla i lite bokhandlar, sen troligen sitta och äta något tillsammans :) Jag längtar massor :)
    Mer info kommer, kanske redan idag om tiden finns :)

    SvaraRadera