söndag 13 februari 2011

Trollkarlens Hatt

Trollkarlens Hatt
Skriven av Tove Jansson

Våren har äntligen anlänt till Mumindalen och i Muminhuset vaknar alla ur sin vinterdvala. Men den här våren blir inte riktigt som vanliga vårar brukar vara i Mumindalen. Sniff hittar nämligen en nämligen en magisk hatt som gör alla nyfikna. De gör också ett spännande besök på Hattifnattarnas ö, träffar lilla Tofslan och Vifslan och fångar en gigantisk mameluk. Aldrig är det lugn och ro i Mumindalen!

Den här boken hittade jag stående i en hylla när jag ställde i ordning biblioteksböckerna i skolbiblioteket och fick genast sådan stor lust att läsa den. För (nu ska jag erkänna något riktigt pinsamt) jag har faktiskt aldrig läst en enda Muminbok. När jag var liten älskade jag att titta på filmerna (boknörden inom mig suckar just nu), men tanken att läsa böckerna har aldrig riktigt fallit mig in. Men nu gjorde jag det i alla fall. Och vad tyckte jag?

Jag tyckte att den var mysig. Den var riktigt mysig, men inget mer än så. Jag gillade att läsa om livet i den lilla dalen och om alla konstig figurer som bodde i det lilla huset. Alla knasiga händelser var superkul och helt udda. Men handlingen kändes inte så stor och dialogerna retade gallfeber på mig. När någon sa något så var det varken "citattecken" eller talestreck. Det var bara ett indrag som visade att det var någon som pratade. Det gjorde lilla Nea helt virrig i huvudet. Handlingen hade som sagt inte alls en stor del av berättelsen, utan många gånger hade kapitlet ingenting att göra med trollkarlens hatt, vilket gjorde Nea ännu mer förvirrad.

Men trots det jag skrivit så gillade jag den här boken ganska mycket, och som sagt så var den väldigt mysig. Illustrationerna var också väldigt fina och detaljerade. Får jag chansen så ska jag läsa något mer av Tove Jansson.

Titel: Trollkarlens Hatt
Författare: Tove Jansson
Illustratör: Tove Jansson
Förlag: Alfabeta
Utgiven första gången: 1948
Antal sidor: 144

3 kommentarer:

  1. Testa Trollvinter nästa gång - du kommer säkert skratta åt alla olika typer... Och så ska du tänka på att vi alla inom oss har lite från alla olika figurer i Mumindalen. Ibland är man en hemul, ibland en Lilla My och ibland ett mumintroll.
    Cilla

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag har läst den där som serietidning!

    SvaraRadera
  3. Vår fröken läste den här boken för klassen och jag tyckte ändå om det jag hörde! fast om man läser den själv är den säkert precis så du tycker!! :D
    Kram från Agnes
    Ps: fin blogg!!

    SvaraRadera