tisdag 16 oktober 2012

Sågningar och sinneskval

Nu när jag har börjat gymnasiet har vi fått någon ny kursplan, och i den ingår inte att skriva skönlitteratur. Jag blev så otroligt glad när jag hörde det, för jag tycker det är fel att lärare ska sätta betyg på just den genren. Skönlitteratur har inga tydliga regler, och behöver inte falla alla människor i smaken. Dessutom kan ett dåligt betyg på en skönlitterär text göra att en elev helt tappar lusten att skriva över huvud taget. Därför är jag väldigt glad att skönlitteratur inte längre ingår i kursplanen. Men det för ämnet till det jag vill prata om - att skriva recensioner på skönlitterära verk. Det jag och så otroligt många andra bokbloggare gör dagligen.

Att skriva positiva recensioner är inget jag vill ta upp här, för jag ser inte hur det skulle kunna vara dåligt över huvud taget. Nej, det är negativa recensioner jag pratar om. När man helt enkelt har läst en bok som inte föll en i smaken, som kanske var rent av usel, och skriver om det på bloggen. Jag är en person som tycker att rätten att få uttrycka sina åsikter är jätteviktig, även om åsikterna är negativa. Men jag kan inte låta bli att känna att regeln "om man inte har något snällt att säga kan man lika gärna vara tyst" har något rätt vettigt i sig.

Att vara författare och ha lagt ner all sin tid och själ i att skriva på sitt bokmanus, för att sedan se att någon man inte ens känner har skrivit på nätet att hen tycker att ens bok är dålig.  Det kan ju vara något som faktiskt får någon att helt tappa lusten med att skriva, precis som med dåligt betyg på elevers skönlitterära texter. Visst vet jag att det är något man är beredd på när man väljer att publicera sin bok, men är det rätt att behöva vara beredd på att höra random människor ha negativa åsikter om det man skrivit?

Bloggosfären är ju nästan alltid väldigt konstruktiv i sina recensioner, och lägger endast fram kritik som är både genomtänkt och välgrundad. Jag tycker personligen att det är väldigt kul att läsa sågningar av böcker, och de sågningar jag läser har alltid bra anledningar till sågningen. Men det kan verkligen inte vara kul för hen som skrivit den där boken. Jag har funderat på det här ämnet väldigt länge, och har en idé om att sluta skriva sågningar på böcker skrivna av svenska författare (som tur är har jag nästan alltid turen att läsa bra böcker). Men jag är så otroligt kluven till ämnet så det är inte sant. 

Nu är jag därför väldigt angelägen om att höra era åsikter! Gärna om du är författare som har hittat hit, eller en bokbloggare som säkerligen också har tänkt på detta ämne. Vem du än är vill jag verkligen höra din syn på det hela!

9 kommentarer:

  1. Svårt det där. Fridomen VS Respekten. Samma känsliga dilemma som tidningar drabbas av gällande särskilda grupper, t.ex. religioner.

    I vår kultur har vi ju uppfostrats med "snäll-kulturen". Att alla är lika mycket värda ifrågasätter vi inte. Majoriteten av världen har ju det som sin sanning, sin livsåskådning. Inom Internationella Relationer som jag läste på gymnasiet studerade vi perspektiv.

    Liberalismen är ju tanken om att alla ska kunna samarbeta och världen ska bli lycklig. Typ.

    Realismen ser mer praktiskt på saken. Lite Sheldon-aktigt kan man säga.

    Ger insikten om att det inte finns något rätt och fel. Det finns bara olika synsätt. Och i detta fall kan jag tycka att båda perspektiv har en poäng =)

    SvaraRadera
  2. Jag håller i stort sett med dig. Man ska få skriva vad man vill, men det är lite hövligt att inte skrika ut hur dåligt något är. För mig är anledningen till att jag inte (sällan åtminstone?) skriver negativa recensioner att jag tycker det är tråkigt. Om jag inte gillade en bok tycker jag bara det är tråkigt att skriva något.

    Men jag tror kritik kan ha sin plats. Jag kan inte bestämma mig riktigt. På ett sätt är det bra att inte ge uppmärksamhet till verk som inte "förtjänar" det. Och på ett sätt borde man peka ut det som är fel i vårt samhälle, även om det bara är en bok. Jag har ofta lust läsa "Män är från Mars, kvinnor från Venus" och skriva allt jag hatar med den. Men skulle det vara out of spite, eller för att jag tycker mina åsikter är viktiga för andra? (Haha aldrig.)

    SvaraRadera
  3. Men samtidigt är smaken delad så lite kritik kanske kommer från någon som inte fastnade för just den boken det behöver inte handla om författaren utan kanske handlingen eller liknande. Däremot behöver man ju inte skrika ut det, man kan ju skriva på ett smidigt sätt :)

    SvaraRadera
  4. Jag tänker lite i samma banor som de övriga (och som du) i det här kommentarsfältet.

    Vi har ju friheten att uttrycka oss om vad vi tycker om saker och ting - även om det inte alltid är något bra vi vill säga. Fast min åsikt är väl den att man måste ta hänsyn till den "mänskliga aspekten" - att man inte behöver vara elak bara för att. Därför tycker jag att konstruktiv kritik är himla bra - och det är något som appliceras på ja, nästan allt. Och ibland är det helt enkelt bara så att (i det här fallet t ex) en bok inte klickar med läsaren, och då finns det inget mer med det. Typ.

    Fast jag ska ju säga att jag tycker det är viktigt att visa att alla inte tycker lika, så jag säger inte att man ska undvika att skriva en recension om man har något man vill säga bara för att det inte är bra saker.

    Som vanligt har jag tankar om även det här, och kanske lite spridda.

    Alltid lika intressant att se vad olika personer tycker!

    SvaraRadera
  5. Det är ju en stor skillnad på konstruktiv kritik och text där man bara öser ur sig sitt ogillande för boken. Att t.ex. skriva "Karaktärerna är platta och boken är för händelselös för att fånga mitt intresse" är ju inte samma sak som att skriva "Karaktärerna suger fett och handlingen är supertråkig." Man kan ju vara ärlig och lägga fram det på ett snyggt sätt. Sen tror jag att det är många författare som uppskattar en välskriven negativ recension. T.ex. om det är många som tycker att karaktärerna är dåliga så vet denna vad som behöver förbättras till nästa bok. Läste en gång på en författares blogg och denne skrev något sådant: "En positiv recension gör mig lycklig men det är en negativ recension som får mig att bli en bättre författare."

    Tack för ett intressant inlägg som alltid :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker oftast det är jätte jobbigt att skriva negativa recensioner om böcker. Lite enklare är det dock om det är en engelsk författare där man med all säkerhet vet att författaren i fråga inte komme titta in på min blogg och se vad jag skrivit. Men att såga en svensk bok totalt skulle jag nog tycka vara jätte jobbigt. Just för att jag är rädd att författaren kanske läser min recension och blir, ja ... ledsen.

    Däremot finns det ju även bra kritik, som hjälper författaren att utveckla sig. Men att såga böcker rakt av har jag svårt att göra. Men tyvärr blir det ju ibland så att man är väldigt negativ i vissa recension. Man skriver ju trots allt vad man tycker.

    Tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla kloka kommentarer!

    Jonna: Japp det är verkligen svårt när båda sidorna verkar vettiga.

    Johanna: Ja det håller jag nog med om, det är rätt trist att skriva dåliga saker om en bok. Men en recension på "Män är från Mars, kvinnor från Venus" skulle jag tycka var väldigt intressant. På något sätt känns det annorlunda med negativ kritik gällande sådana kontroversiella böcker.

    Anna: Jo det är klart att man kan göra det på ett snyggt sätt. Men jag tycker ändå det känns lite konstigt att skriva om sådant man ändå inte tycker om.

    Man: Ja det är otroligt viktigt att ta hänsyn till de som kan ta illa upp, och respektera deras känslor. Håller med om att det är viktigt att visa att det är ens egna åsikter man talar om, och att alla kan uppfatta boken olika.

    Anna: Det tänkte jag inte på, men det låter faktiskt smart. Ser man det från det hållet är ju negativa recensioner också ganska så positiva.

    Lisa: Ja jag tycker också att engelska författares böcker är lättare, och att bara såga boken kan jag inte heller göra.

    SvaraRadera
  8. Jag ville tycka till, men det blev på tok för långt för en kommentar. Så jag skrev min kommentar som ett inlägg på min blogg istället. :)
    http://dardrommarblirtill.blogspot.se/2012/10/en-forfattares-tankar-kring-negativa.html

    Väldigt bra och intressant inlägg om ett viktigt ämne!

    SvaraRadera
  9. Jag håller verkligen med, negativa kommentarer är ofta den största spärren i mitt egna bokskrivande. "Tänk om de skrev så om mig och mina böcker??"

    Det är helt okej att inte tycka om en bok, men det är viktigt att välja sina ord, med tanke på att alla tycker olika.

    Blir tokig på folk som säger till mig "usch, den där boken är dålig läs den inte!!" Varför ska jag inte det? Jag vill väl ha min egna uppfattning. Eller när man själv inte gillar en bok. "Vad bra att du sa det, då ska jag inte läsa den" Jaha, jag visste inte att vi hade exakt samma smak om böcker och hur vi uppfattar dem... Intressant.

    Står själv inför den härliga uppgiften att skriva en recension på en bok jag inte tyckte om. Men är helt säker på att det finns andra som gör det, annars skulle han väl inte fått pris för boken, och senare nobellpris som författare?

    Tack för din kommentar förresten, vad kul att höra att du börjat jobba på bokhandel? :) Är den lokal eller någon kedja? Jag förstår precis hur du menar, det var superläskigt i början att ta plats, rekommendera, visa och bli utfrågad. Många kunder inser sig också väldigt intelektuella och blir lite snofsiga när man inte hört om den där jugoslaven på 1500-talet som skrev prosa om morötter. Men alla kan inte känna till allt så det är bara bita ihop, säga "jaha" och var glad för att ni i alla fall delar intresset för böcker ;) Berätta gärna mer om ditt jobb på bokhandeln!

    Ha det bäst

    SvaraRadera