tisdag 23 oktober 2012

Radhusdisco

Äntligen kom jag för mig att skriva rent den här recensionen på datorn! Skrev den i min anteckningsbok när jag var i Spanien i somras.

Radhusdisco
Skriven av Morgan Larsson

I slutet av 70-talet börjar Morris lågstadiet. Han samlar filmisar, leker med kompisar och tänker väldigt mycket (ibland nästan för mycket, i alla fall enligt hans kompis Linus). Efter lågstadiet flyttar Morris familj till ett radhus, och Morris mellanstadietid blir på en helt ny skola. Men han får snabbt nya kompisar, och även en flickvän (även om han inte är helt säker på vad det innebär). Sedan börjar han högstadiet, där han och hans vänner åker moppe, går på disco och pratar om allt mellan himmel och jord.

Jag fick den här boken i födelsedagspresent förra året, men var väldigt tveksam på om jag skulle tycka den var bra. jag levde ju inte ens när den utspelade sig. Men ett år efter det att jag fått den plockade jag ändå upp den och började läsa. Som vanligt kan jag säga att "jag är glad att jag gjorde det".

Radhusdisco är nämligen något så ovanligt som en svensk uppväxtskildring utan varken depression, droger, sexuella trakasserier eller mobbning (okej lite mobbning, men inte som ett helt motiv i boken). Har någon någonsin läst något som detta? Jag har i alla fall inte gjort det, och är så himla glad att den inte var en bok i stil med En komikers uppväxt eller Populärmusik från Vittula. Den här boken var inte det minsta deprimerande, utan en bok om en ganska så glad kille och hans ganska så bra uppväxt. Visst fanns det sorgliga ämnen i den, men de tog aldrig över. De bara fanns där, precis som det ofta är här i livet.

Morris är en person som är lätt att gilla men hans många fina tankar som läsaren får ta del av. Jag försökte ofta föreställa mig vilken sorts kille hans klasskompisar uppfattade honom som, och hur jag skulle se honom utifrån. Det var väldigt svårt, för när man är inne i någons huvud och för höra dennes tankar kan denne person ofta vara en helt annan än vad hen ser ut utifrån. Att få läsa en helt normal uppväxtskildring ur en tonårskilles perspektiv tycker en tonårstjej som jag var väldigt kul i alla fall.

Att boken utspelar sig under 80-talet är svårt att missa under läsningens gång. Morgan Larsson droppar lite låtnamn (underbara Tarzan's Boy!), beskriver hur Morris drar på sig sina tubsockor och sin pastellfärgade t-shirt med axelvaddar, och han väver även in händelser som Palmemordet i historien. Själv älskar jag 80-talet, det verkar vara himla härligt (men mamma säger att det inte är lika kul när man faktiskt upplevt det, haha).

Det är en lättläst, härlig och riktigt bra bok. Att jag fortfarande kommer ihåg den nu några månader efter att jag läst ut den är ju också ett bra tecken.


Titel: Radhusdisco
Författare: Morgan Larsson
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2010
Sidor: 434

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar