söndag 7 oktober 2012

Tio stationer

Tio stationer
Skriven av Jenny Valentine

På bokmässan (jag ska skriva om den, lovar) var jag på en bokbloggarträff (ska alltså berätta mer om den också) där det delades ut goodiebags. När jag på tåget hem var alldeles för trött för att sätta mig in i Game of Thrones komplicerade handling, så hittade jag den här lilla boken på 61 sidor i goodiebagen. Jag kände direkt att den var som gjord för mig att läsa vid detta tillfälle. Glatt överraskad blev jag också när det visade sig vara en liten fortsättning på fina Hitta Violet Park. Vilket leder till att jag ger er en spoilervarning på recensionen om ni inte läst Hitta Violet Park, och vill göra det.

Handlingen är inte så komplicerad (svårt att göra något komplicerat på 61 sidor), utan den utspelar sig bara under en dagsutflykt. Lucas och hans syster vill vara snälla mot sin mamma och låta henne slippa ta hand om deras lillebror och lite halvt dementa farfar. Därför erbjuder de sig att ta med brorsa och farfar på en liten dagsutflykt så att mamman kan få lite lugn och ro. Men när de tappar bort bror och farfar i tunnelbanan blir allting plötsligt otroligt jobbigt.

Jag tyckte väldigt mycket om tidigare Hitta Violet Park, och den här boken känns som ett väldigt fint komplement till den boken. Man får veta lite om vad som hänt sedan Hitta Violet Park, som en liten bekräftelse om att Lucas liv fortsatte även när boken tog slut. Det var väldigt mysigt, och även trevligt att se att karaktärerna var sig lika, men samtidigt har utvecklats i glappet mellan böckerna. 

Jag gillar relationerna mellan karaktärerna, de känns så äkta och genuina. Lucas kärleksfulla bråkande med sin syster och hur deras lillebror verkar uppskatta sin farfars sällskap mycket mer än de båda andra. Allting är så enkelt men fint berättat.

Den här boken innehåller kanske lite för lite för att kunna stå ordentligt på egna ben, men har du läst och gillat Hitta Violet Park så tycker jag att du även borde ta dig en titt i den här. Den är definitivt värd den korta tid det tar att läsa den.

Titel: Tio stationer
Originaltitel: Ten Stations
Författare: Jenny Valentine
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: Atrium 
Utgivningsår: 2009
Sidor: 61

1 kommentar: