måndag 15 oktober 2012

Romeo & Juliet

Romeo & Juliet
Skriven av William Shakespeare (surprise!)

Vet du inte vad den här boken (eller dramat kanske jag borde säga) så läs noga nu för det är ganska så mycket allmänbildning. Romeo and Juliet handlar om Romeo och Juliet, två unga människor vars respektive släkter är typ dödsfiender. De blir kära och får därför rätt stora problem eftersom de måste hata varandra egentligen.

Okej nu har jag skjutit upp det här med vad jag tyckte om boken alldeles för länge. Det är liksom så svårt att uttala sig om den här boken, i och med dess storhet och allt sånt. Tror helt enkelt att jag bara punktar upp alla saker jag har åsikter om här under:


  • Språket var fett underbart, men oj så fint. Jag önskar att alla människor alltid pratade på det här viset, världen skulle vara så fin då. Men som sagt var det väldigt svårt, och hade jag inte sett filmatiseringen (den här underbara med Leonardo DiCaprio och Claire Danes) så hade jag knappt förstått något alls. Det trevliga med att läsa boken efter att ha sett filmatiseringen var att jag hade DiCaprios fina röst i öronen varje gång jag läste en replik av Romeo. Väldigt trevligt.
  • Det känns riktigt awesome att ha läst den. Nu känner jag att jag är en människa att räkna med. Det är som att jag har blivit myndig eller något. Typ som det i alla fall. Eller kanske inte, men jag känner mig mer awesome än innan.
  • Alltså hela den här boken utspelar sig under ungefär en vecka tror jag. Hur i hela friden hinner Romeo och Juliet bli så upp i öronen kära i varandra att den ena inte kan leva utan den andre? De hinner ju knappt umgås över huvud taget. De vet ju knappt någonting om varandra, och äter aldrig ens en måltid tillsammans. Lite desperata tycker jag.
  • Det var himla kul att läsa ett så kallat "drama". En bok som bara består av repliket. Inga långa beskrivningar här inte. Bäst var det när en karaktär höll ett jättelångt och vackert "innan döden"-tal och sedan efter allt han sagt stod det bara [dies]. Förstörde det dramatiska lite måste jag medge.
  • Alla vackra citat! Kärlek till dem.
I en av Juliets repliker:
"Give me Romeo; and, when he shall die,
Take him and cut him out in little stars,
And he will make the face of heaven so fine
That all the world will be in love with night
And pay no worship to the garish sun."

  • Är du inte fenomenal på engelska rekommenderar jag dig att göra som jag och se filmatiseringen innan, eller läsa den på svenska. Jag tror att jag ska ta och läsa den på svenska någon gång också faktiskt, för att kunna förstå allt. För nu blev läsningen ibland lite seg i och med all icke-förståelse. Annars är jag väldigt nöjd, hade varken förväntat mig mer eller mindre. Nu kan jag äntligen säga att jag "har läst Shakespeare" också!
Titel: Romeo and Juliet
Författare: William Shakespeare
Förlag: Harper Teen
Utgivningsår: 1595
Sidor: 285 
Språk: English


3 kommentarer:

  1. Ja denna borde man verkligen läsa.

    SvaraRadera
  2. Jag har A Midsumer Night's Dream här hemma men jag har inte förstått hur jag ska ta mig an den eftersom det är en pjäs... Gillar din slutsats om att det är som att bli myndig att ha läst Shakespeare, det jag kan faktiskt känna igen lite ;)

    SvaraRadera
  3. Såg filmen i skolan för några år sedan och hängde inte alls med i språket :/ Men jag har ju lärt mig en del engelska sen dess så det kanske är värt ett försök, det är ju trots allt en väldigt fin historia :)

    SvaraRadera