torsdag 11 oktober 2012

Jag gissar aldrig rätt, men det är trevligt ändå

Grattis till Mo Yan som har tilldelats årets nobelpris i litteratur (de andra prisen har jag aldrig någon koll på ändå)!

Som vanligt har jag inte läst nobelpristagaren, men jag känner mig faktiskt ganska så sugen på det i år. Motiveringen är "who with hallucinatory realism merges folk tales, history and the contemporary". På svenska (varför så krångliga ord?!): ”som med hallucinatorisk realism förenar saga, historia och samtid”. Jag tycker det låter som en väldigt fin blandning.

Sedan tycker jag precis som alla andra att det är lite konstigt hur bara 12 kvinnor har mottagit priset sedan det instiftades år 1901. Det är 12.6% av pristagarna (7 år delades det inte ut något pris) om jag har räknat rätt. Jag är av den åsikten att det inte ska spela någon roll vilket kön pristagaren är, och att det därför kanske är så att det faktiskt mest är män som har förtjänat priset (vilket verkar väldigt konstigt). Men jag är ändå väldigt säker på att fler än 12 kvinnor har skrivit böcker värdiga nobelpriset under alla dessa år. 

Min förhoppning är alltid att Margaret Atwood ska få priset. Mest för att hon är den enda författaren som verkar ha en chans och som jag har läst, men hennes böcker är också riktigt bra (läs Tjänarinnans Berättelse!). Men om jag valde helt fritt utan att bry mig om att det ska vara "fin litteratur" kör jag JK Rowling all the way!

Som avslutning, grattis igen Mo Yan! 

2 kommentarer:

  1. Jag blev jätteintresserad av att läsa Ximen Nao och hans sju liv :D låter som en bok som passar mig :)

    SvaraRadera