lördag 20 oktober 2012

The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories

The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories
Skriven och illustrerad av Tim Burton (ja, filmskaparen)

Det här är en liten samling av historier. Inte direkt noveller, utan snarare små berättande dikter med bara några få rader på varje sida. Bilderna spelar dock en lika stor roll i historierna som texten, och berättelserna kan vara allt från 1 sida till typ 10.  Alla behandlar de på något sätt temat om utanförskap och att vara annorlunda. På ett ganska tragikomiskt sätt kan jag tillägga.

Tim Burton är verkligen någon alldeles extra. Jag är sedan tidigare ett fan av hans filmer, och ännu mer hans underbara teckningar! Titta bara på den här bilden liksom.

När jag hittade den här söta lilla boken inne på bibblan blev jag därför lite lagom lyrisk, och läste hela på pendeln hem. Historierna i boken är verkligen sorgsna, och de har den där speciella stämningen som brukar finnas i alla Burtons olika verk. Jag älskar alla historier, och det är en perfekt blandning av korta och lite längre. 

Alla historier är skrivna på rim, men inte sådant där jobbigt rim som man kan läsa i gamla medeltidssagor. Här märks det inte av så tydligt, men ger ändå berättelserna en väldigt speciell och egendomlig stämning. Det känns som att Burton verkligen förstår sig på orden han använder, och att varje ordval är väl genomtänkt och valt med omsorg.

Det är inte en särskilt spännande eller fängslande bok, och jag tycker att den är lite för kort för att kunna få ett ordentligt intryck av den. Men jag tycker ändå att den är otroligt fin, och jag bara måste köpa den och ha den i min bokhylla. Det är en bok att plocka fram då och då och bara njuta lite av. Både på grund av de fina bilderna och de tragikomiska och vackra historierna.

Här är några exempel på bilder från boken:


Titel: The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories
Författare: Tim Burton
Illustratör: Tim Burton
Förlag: HarperEnternainment
Utgivningsår: 1997
Sidor: 113
Språk: English

2 kommentarer: