söndag 27 november 2011

Enclave

Den här boken läste jag ut när jag var i Egypten, men har inte orkat skriva rent recensionen förrän nu. Kan också tillägga att jag fick den här boken av självaste Sara Bergmark Elfgren när vi var på bloggträffen. Lite coolt va?

Enclave
Skriven av Ann Aguirre
Den här boken utspelar sig hos en grupp människor i underjorden. De flydde jordens yta och har skapat ett eget litet samhälle under jorden, med strikta lagar för att överleva.
     Först vid femton års ålder de som lever där sig förtjänta av ett namn. I och med att de får det namnet så tilldelas de också ett yrke - breeder, builder eller hunter.
     Girl15, eller Deuce som hon nu kallas, har äntligen uppnått sitt mål att bli en hunter. Hon har tränat stenhårt hela sitt liv för att kvalificera sig till det beryktade yrket - att ge sig ut i underjordens labyrintliknande gångar för att skaffa mat till alla. Hennes lycka  varar dock inte länge, då det visar sig att hon fått enstöringen Fade till hunting-partner. Särskilt när de blir tvingade att ge sig av till närmsta grannsamhälle för att ta reda på varför The Freaks, en köttätande zombie som äter allt den får tag på, börjat tänka strategiskt och snabbt förökat sig.  Men deras uppdrag blir farligare och svårare än vad de väntat sig, och på vägen upptäcker de hemligheter som visar på att deras ledare ljugit för dem alla.

Åh vad jag älskar dystopier! Jag är rätt säker på att det inte finns något bättre faktiskt. De är alltid så olidligt spännande och intressanta. Just den här påminde mig väldigt mycket om två av mina absoluta favoritböcker - The Maze Runner och Hungerspelen. Awesome blandning va?

I början var jag lite tveksam, det verkade lite för invecklat för att jag skulle orka sätta mig in i det ordentligt. Jag funderade till och med på att lägga ner den och börja på en ny. Men jag fortsatte, och sedan var jag fast. Det var så spännande och häftigt! Livet i underjorden kändes både realistiskt och intressant, och The Freaks hottade upp det ännu mer. Jag älskade karaktärerna också, både Fade och Deuce var fett grymma! Ett perfekt superhjältepar! Kul att för en gångs skull få läsa en bok där jämställdhet mellan män och kvinnor är något av en självklarhet också. Det händer verkligen inte ofta.
     Handlingen vände hela tiden, och jag ändrade hela tiden åsikt om allt och alla. Bara att jag orkade sätta mig in i boken så mycket där i solstolen är helt otroligt. Jag ville inte ens slita mig för att bada!

Mer finns inte att säga. En ny favorit med en supercool framsida!


Titel: Enclave
Författare: Ann Aguirre
Förlag: Feiwel & Friends
Utgivningsår: 2011
Sidor: 262
Språk: Engelska

2 kommentarer:

  1. Den låter spännande! Fast vad gör the breeders? Haha. Jag är sugen på att läsa någon bra dystopisk bok!
    Jag gillar när dystopierna är komplicerad och jämställda. Awesome.

    SvaraRadera
  2. Låter bra! :) Ska lägga den på minnet.

    SvaraRadera