måndag 21 november 2011

Lite åsikter om Augustpriset och ett tack

Idag avslöjades vinnarna av Augustpriset 2011, men innan jag går in på det så vill jag bara säga tack till Hannah (vars awesome blogg ni verkligen borde kolla in!) som gett mig en Liebster Award med den fina motiveringen som gjorde mig superglad:
Den är verkligen trevligt skriven. Ett bra bevis för hur trevligt skriven jag tycker den är, är det att många av böckerna är inte den typen av böcker som jag skulle välja själv att läsa - men som jag ändå gärna läser om bara för bloggen är så trevlig att besöka. Kanske jag använde ordet "trevligt" en gång för mycket - men där trodde du fel.
Tack Hannah. Made my day! Eftersom jag redan har fått awarden och skickat vidare så hänvisar jag er till det här inlägget, och det här och det här, där jag skrivit om det. Men tack igen, är superglad!

Och nu till Augustpriset. Den enda kategorin jag egentligen bryr mig om är barn- och ungdomsböckerna. Först var Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg den enda jag var läst, men den var verkligen awesome och jag hoppades verkligen att den skulle vinna. Sedan läste jag ut Pojkarna av Jessica Schiefauer igår kväll, men tyckte inte att den var så bra.
     Så kommer jag hem från träningen idag och ser att den vunnit, vilket var lite av en besvikelse eftersom Cirkeln var så mycket bättre. Vad var det jag missade i Pojkarna som gjorde den så bra? Visst var den helt ok, men inget mer. Ska försöka skriva en recension på den inom kort (plugg, plugg, plugg) där jag snackar lite mer om den.

Men så var det i alla fall - Pojkarna vann Augustpriset. Grattis! Jag superglad för att det överhuvudtaget finns priser som det här. Ungdomsböcker får alldeles för lite publicitet.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Vad roligt att du blev glad:) Du har en riktigt fin blogg skall du veta. Riktigt lätt att ta till sig och med bra funderingar.
    Hursomhelst har jag inte läst någon av de som nominerades till Augustpriset. Lyckades läsa ett utdrag från "Cirkeln", men det är inte en genre jag vanligtvis läser, så... dock hoppas jag på "Pojkarna"... får nog hålla mig borta från din recension, för ogillar spoilers gör jag.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Tycker också Cirkeln borde vunnit!

    SvaraRadera