tisdag 8 november 2011

K55 Lögnernas Valv

K55 Lögnernas Valv
Skriven av Erika Johansson

Året är 2474 och på den nedlagda gruvplaneten K55 lever människorna i gigantiska bunkrar i underjorden. När en okänd pest bröt ut tvingades de fly ner i gamla gruvor, och all kontakt med Jorden bröts. För att överleva finns det strikta lagar att följa, stiftade av Styrelsen. Styrelsen har stenkoll på allt som händer, och tack vare en utvecklad teknologi lever invånarna relativt bra liv. Men de är långt ifrån nöjda med sin isolerade tillvaro i underjorden.
     Eddi Lorenz är ledare i en grupp med soldater som Styrelsen handplockat, Grupp Bravo. Medlemmarna i gruppen är immuna mot pesten, och de tränas stenhårt för att sedan skickas upp till ytan för att finna lösningen till pesten så att ett liv på ytan kan bli möjligt. Men efter ett flertal attacker mot medlemmarna inser gruppen att något är ute efter dem. Någon vill ha Grupp Bravo ur vägen, och i Eddis sökande efter denne någon så börja han inse han att världen han lever i är ett enda stort spindelnät av lögner.


Den här boken var riktigt rysligt bra. En av mina favoritdystopier, garanterat! Vi kan börja med miljön, för det är det var det som förtrollade mig i början, och det absolut bästa i boken.
     Man hade ju kunnat tro att i ett så strikt samhälle finns det bara sterilt vita korridorer och människor som gör precis som de blir tillsagda eftersom de är rädda för regeringen. Men här fanns det typ "slumkvarter", marknadsplatser och barer. Längst ner i nedlagda gamla gångar håller droghandlarna till och odlar knark. I en bar ägd av en känd förbrytare kallad His Lordship tävlar mystiska djur och robotar mot varandra med vadslagande spelmissbrukare som hängiven publik. Långt borta i en nedlagd silo håller Resarna till, och de lever i ett sorts Reality Space, en annan verklighet.
    Jag vill inte riktigt spoila allt, men jag fick aldrig nog av den här underbara världen. Trots att ingen egentligen ville bo där så är det ett otroligt brett samhälle som också känns väldigt realistiskt. Mycket mer realistiskt än det där sterilt vita utan något som helst uppror som jag snackade om förut.

Karaktärerna älskar jag också, förutom Eddi. Han var en sån där typisk huvudperson som behövs för att hålla ihop alla andra roligare personligheter. Typ som Harry Potter, Frodo eller Luke Skywalker. Men de andra karaktärerna var så kul och orginella. Spelberoende Ken, söta Tang och mystiska His Lordship. Listan är lång. Men mest av allt gillar jag prästen och imanen som tillsammans försöker få pudelrockaren och hans band att sänka volymen utanför deras gemensamma kapell. Jag satt och skrattade rakt ut när jag läste om dem. Så underbara!

Jag har sett lite blandad kritik om den här boken, främst från folk som tycker att språket var felaktigt. Själv är jag inte alls särskilt bra på grammatik och sådant, så jag märkte ingenting. En del felstavningar, men man förstår ju direkt vad man menar. Jag gillar också att det ibland kom in lite engelska i dialogerna. Oftast brukar det bara kännas krystat, men här kom det naturligt och jag kände att jag skulle säga ungefär likadant i samma situationer.

Tyvärr tycker jag att den blev en aning långsam i mitten. I början kastades jag med förtjusning rakt in i handlingen och denna kuliga värld, men i mitten av boken så handlade det mest om själva äventyret. Visst bryr jag mig om äventyret också, men jag ville veta mer om den här världen. Mycket mer, för den är så kul!
     I slutet blev det helt olidligt spännande, och jag satt på planet hem från Egypten och kämpade för att hålla ögonen öppna tillräckligt länge för att läsa färdigt.

Slutet verkar bädda för en fortsättning, det hoppas jag verkligen på i alla fall för jag vill fortsätta leva i den där världen ett tag till. Läs den!


Titel: K55 Lögnernas Valv
Författare: Erika Oscarius
Förlag: Foldspace Media
Utgivningsår: 2011
Sidor: 436
Bokens hemsida

Tack Foldspace Media för rec.ex!

4 kommentarer:

  1. Kul att det finns fler som gillar den här boken. Jag lämnade mitt omdöme på Adlibris.

    SvaraRadera
  2. SV: Jaha! :)
    Vad roligt att höra!
    Ja, då kanske det blir en språkresa framöver.. ;)
    Ja, det tycker jag verkligen du ska göra! Boken är verkligen jätte bra! :) Fin blogg förresten! :D
    Du läser också mycket böcker va? :) <3
    Kram
    //Emme

    SvaraRadera
  3. sv: Jag gillade även när de sjöng Uptown Girl med nya killen Sebastian, som för övrigt var sååååååå snygg hahah ;)

    SvaraRadera
  4. SV: Jaså? :)
    Är den lika bra som första boken? :)
    Den var alltså bara BÄST! :D
    Tyvärr finns det väl bara te stycken böcker i serien...? :/
    Kram
    //Emme

    SvaraRadera