lördag 15 oktober 2011

Sverige 2017

Sverige 2017
Skriven av John Lapidus
Det här omslaget förstår jag inte riktigt. Inget direkt som "fångar ögat".

Det är Sverige år 2017 (för er som inte förstod det av titeln) och socialdemokraten Anders Bergman försöker balansera sitt jobb i regeringen med att vara hemma och umgås hos hans barn i Göteborg. Men stunderna hos barnen blir allt färre och färre i takt med att Rörelsen, ett nytt politiskt parti, har tagit Sverige med storm. Allt fler ansluter sig till dem och tror på deras nya samhällssystem. Socialdemokraterna i nuvarande regeringen är nervösa, och Anders får det extra jobbigt när hans ex börjar dyka upp i intervjuer och tidningsartiklar överallt som ledare för Rörelsen.

Det här är en bok om politik som utspelar sig i ett framtida Sverige, och ett ganska troligt sådant också tycker jag. Det är väldigt likt vårt samhälle idag med lagom många förändringar, vilket gör det väldigt trovärdigt. Ibland dock så likt att jag glömde att det faktiskt utspelade sig i framtiden.

Först när jag läste om den här boken så trodde jag att det skulle vara en av dessa dystopiska böcker där allt går skit, och när jag märkte att det inte var det så tappade jag förhoppningarna helt. En bok om politik kan väl inte vara kul tänkte jag. Men jag fortsatte, och det blev riktigt intressant. Jag blev glatt överraskad när jag faktiskt förstod allt politiskt snack för sådant brukar jag aldrig förstå mig på. Den var väldigt lättläst, vilket jag gillade. Annars hade jag nog lätt tappat intresset.

Men den handlar om mer än bara politik. Det var riktigt kul att få läsa om en medelålders mans liv. Jag tror inte att jag någonsin gjort det förut. Hur han träffar sina kompisar, umgås med sina barn och dejtar. Nu när jag tänker på det så känns det helt sjukt att jag aldrig läst en bok ur det perspektivet förut, men det har aldrig varit någon bok jag velat läsa. Konstigt egentligen. Det är nog inte många män i 40-årsåldern som läser böcker från en 15-årig tjejs perspektiv. Kanske är det för att man vill känna igen sig i huvudpersonen, men jag tycker att det var riktigt kul och annorlunda från det jag brukar läsa.

Något jag tycker var lite jobbigt i boken var att många av personerna där finns i verkligheten. Håkan Juholt var stadsminister och de snackade flera gånger om andra politiker. När de bara snackade gjorde det inget för mig, men alla "Juholt-partier" blev jobbiga att läsa för då fick jag en bild av hur han är som mycket väl kan vara fel. Nu tänker jag mig Juholt som i boken, trots att jag inte känner honom alls. Det känns inte helt rätt på något sätt. Det skulle vara skönare om det var en stadsminister som var inspirerad av Juholt för då hade jag inte sett honom framför mig.

Men det var kul att läsa en bok ur en genre som jag annars inte brukar läsa. Bra var den också, men inte mer än det. Jag saknade lite spänning eller något annat att hålla intresset uppe. Men lättläst och bra.


Titel: Sverige 2017
Författare: John Lapidus
Förlag: Lapidus Förlag
Utgivningsår: 2011
Sidor: 220

Tack Lapidus Förlag för rec.ex!

4 kommentarer:

  1. Re: Ja men ellerhur, så mysigt när program/filmer/böcker utspelar sig från förr i tiden. Det var så fint då!

    SvaraRadera
  2. Ha, cool bok. Annorlunda. Håller med om att onslaget är rätt tråkigt. En bild och en text i Times New Roman. Please.
    En bok med verkliga namn tappar rätt fort relevans. Tänk om Juholt avgår nu? Då kanske hela boken tappar mening (vet ju inte riktigt hur han är med). Så jag håller med, det är bättre att använda en verkligen person som inspiration i sånt fall.

    SvaraRadera
  3. SV: Ja (och jag har också sett originalvideon tiotals gånger pga honom, haha)! Kan inte vänta ♥

    SvaraRadera
  4. Sv. Tack, det ska jag göra :)

    SvaraRadera