tisdag 4 oktober 2011

Söta pojkar är bara på låtsas

Söta pojkar är bara på låtsas (vilken underbart titel)
Skriven av Moa Eriksson Sandberg
Underbar framsida också!
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva att den här boken handlar om. Jag börjar med: Ella är 16 år, går på teaterlinjen och drömmer om att bli skådespelare. Men vad ska jag skriva sedan? När jag försöker tänka ut själva handlingen har jag svårt att tänka ut något konkret att säga. Hon hånglar runt? Hon utforskar sin sexualitet? Hon lever tonårslivet? Jag vet inte riktigt. Kanske en blandning av alla de där. Men vad det än är så gillar jag det.

Det känns som att det skrivs för få riktigt bra och ärliga böcker om det här ämnet. Där man tar upp sex för vad det är, utan att försöka undervisa eller förklara. Jag är trött på att man alltid överdriver det eller försöker komma runt det. Men det värsta är nog när det blir överdrivet, för då blir det bara löjligt. Här är det som det är. Ärligt och bra.
    Lite jobbigt blir det dock när det bara fortsätter och fortsätter. Det där hånglandet och killsökandet. Det känns inte riktigt realistiskt att man går in på en pub, ser sig omkring, hittar en kille och börjar hångla. Inte varje dag. Till slut blir det som ett mönster, och jag börjar bli irriterad. Ser man en kille som ser söt ut går man väl inte fram till honom och börjar hångla? Har hon inte något annat att roa sig med?
    Jag kan dock förstå att det är en del av själva handlingen. Att hon söker bekräftelse på det sättet, men jag känner att det behövs något mer. Som Ellas teaterklass, den blev jag nyfiken på och hade gärna läst mer om mellan varven.

Språket flyter på i boken och kapitlen är farligt korta. Klockan är halv tolv på kvällen och jag tänker hela tiden "men bara det där kapitlet. Det är ju bara på en sida". Jag borde inse någon gång att en sida alltid blir minst 30. Men jag lär mig aldrig.

Men i alla fall en bra bok som jag lätt dras med i, trots detta evinnerliga hångel, hehe. Jag undrar hur många gånger jag skrivit det nu.


Titel: Söta pojkar är bara på låtsas
Författare: Moa Eriksson Sandberg
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2011
Sidor: 252

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

3 kommentarer:

  1. Svar: Jag vet faktiskt inte, tyvärr. Jag fick den när jag hjälpte till med marknadsföringen för filmen i våras.

    SvaraRadera
  2. Det är så synd när vissa böcker verkligen snöar in på en viss grej och inte visar huvudkaraktärens liv från andra perspektiv. Men det lätta och härliga språket verkar ju väldigt skönt;)

    SvaraRadera
  3. Vilken harlig titel, den gillar jag!
    Och trots allt hangel sa verkar den ju bra!

    SvaraRadera