tisdag 25 oktober 2011

Mina små favoriter

Clara skrev en lista på hennes 10 favoritkaraktärer, och jag blir jättesugen på att göra detsamma! Som jag har förstått det så ska det vara 5 tjejer och 5 killar, och det kan vara från både film, tv-serie, bok eller allt sådant. Så här är mina favoriter:

Kvinnor:
Jess i Saknadserien av Meg Cabot (alt Jenny Caroll)
Hon är ju bara så awesome! Åker motorcykel, räddar människors liv och dejtar en jättegullig kille. Hon är coolheten själv!


Tai-San  i tv-serien The Tribe (läs mitt inlägg om den serien här)
Jag förstår mig aldrig på henne. Hon framstår som värsta spirituella och andliga tjejen, men så ibland kan hon vara riktigt slug och listig. Jag vet aldrig riktigt var jag har henne, men tycker fortfarande att hon är riktigt bra. Supersnyggt hår har hon också.

Robyn Mathers i Imorgon när kriget kom (läs om det här)
Vilken kick-assbrud! Hon gjorde precis vad som behövdes i krissituationer när ingen annan gjorde det, och ändå lyckades hon hela tiden fortsätta vara den hon var och kämpa för sin sak. Robyn är en perfekt förebild!

Umbridge i A Very Potter Sequel (läs vad jag skrev om det här)
Finns det någon bättre än henne (eller honom kanske)? I sin hemska rosa klänning, onda blick och stora kärlek till Dumbledore är hon nog den bästa kvinnliga karaktären av dem alla. Och hennes repliker är inte att tala om, "Did you get my text?". Bara awesomeness helt enkelt. Och ja, hon spelas av en kille. Joe Walker heter han (eye-candy).


Luna Lovegood i Harry Potter.
Den här listan skulle inte vara komplett utan henne. Hon är så härligt konstig, snäll, modig och annorlunda. En karaktär att för alla som står ut lite från mängden att se sig själva i och kunna se upp till. Hon är ingen annan än sig själv och är så cool, just på grund av det. Jag har då aldrig hört någon säga att den inte tycker om Luna. Evanna Lynch som spelar Luna i filmerna tycker jag också är den bästa skådespelaren, tillsammans med Alan Rickman. Deras tolkningar av karaktärerna är oslagbart bra och trovärdiga!

Sedan måste jag också få nämna Taz i Starship och Regina George i Mean Girls. Två karaktärer jag aldrig tröttnar på.

Män
Jack i The Tribe.
Där där rödhåriga, läspande datornörden som förgyller varje avsnitt. Bara hans Nya Zeeländska dialekt är gulligt nog. Dessutom så lyckas han alltid rädda alla andra genom sina nördiga kunskaper och mod. The Tribe  skulle inte vara något utan honom. Jag skulle vilja lägga in X antal bilder till, men det känns inte riktigt passande. Men två måste jag få ta i alla fall.

Jonah Griggs i Jellicoe Road (läs vad jag skrev här)
Jag har en tendens att bli lite småkär i de där söta killarna i böcker jag läser. Men Jonah Griggs är något mer. Han har liksom blivit "killen av killar". Snygg, känslig, ärlig, snäll och helt underbar. När jag läser sitter jag och ler från öga till öga. Jag vill gifta mig med honom!

Blaine i Glee
Omöjligt att inte nämna honom. Skådespelaren, Darren Criss, har fått mig att ändra på åsikten att ha en "kändiscrush" är töntigt. Jag är helt enkelt besatt av honom, särskilt i Glee. Hur han alltid är så omtänksam och öppen. Man vet alltid vart man har honom, han sjunger fantastiskt och är helt enkelt perfekt. Jag vet att "ingen är perfekt", men han är det. Oemotståndlig!

Tootsie Noodles i Starship
Inte bara sjunger han vackrast av alla i typ... hela världen? Han är dessutom sjukt rolig. Han kommer från Farm Planet, hans kusin är en höstack och en häst åt hans kusin. Juste, han blir kär i en robot också. Och om ni undrar över hans lite underliga namn, så är det för att "Back home where I live, Farm Planet. Your first name is what you do and the second name is what you like". Titta på Starship bara för honom om ni vill. Gulligare finns inte! Lyssna på The Way I Do kan ni göra också. Så fint!

Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore i Harry Potter
Bästa trollkarlen i historien. Jag lovar att om han var mugglare så skulle han vara med i Mensa (har alltid tyckt att det namnet är lite konstigt). Han har nästan alltid stenkoll, han räddar världen och han har en underbar humor. Han är en legend!

Andra som är väldigt värda att nämnas är Newt, Minho, Chuck och Alby från The Maze Runner, Junior från Starship, Michael från En Prinsessas Dagbok, Allan från Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Rob i Saknad och Adrian i Välkommen Hem.


Lite intressant hur jag hade mycket lättare att komma på killar. Kan det kanske bero på att jag läser fler böcker ur tjejers perspektiv där de blir kära i gulliga killar. I alla fall i böckerna.

6 kommentarer:

  1. HAHA valde du Umbridge? Vad roligt. Hon är iofs en av de roligaste i AVPS.
    Jag älskar också Jess! Hon var en av de första bokkaraktärerna jag älskade.

    Jag hade aldrig bara kunnat skriva om tio karaktärer... Jag kanske ska göra det. Får ligga sömnlös i natt och tänka (just nu ligger nästan alla från Harry Potter, The Hunger Games, Glee, Dr Who och Howl's Moving Castle på listan... Måste beskära lite.)

    SvaraRadera
  2. SV: Japp, reunion partyt var jättekul! Haha, och man får inte glömma vårt "uppträdande", haha xD

    SvaraRadera
  3. Umbridge i AVPS är bara för awesome :3 Även Blaine i glee är rätt så nice, Darren är bara så...bäst <3

    SvaraRadera
  4. Svar: Såklart man firar med böcker! Hoppade på mammas beställning från adlibris. Det blev böcker som jag har varit sugen på att läsa jättelänge, men inte har kunnat på grund av förbudet :P
    Någon tårta blev det dessvärre inte, men man kan fira lite i efterskott också, det är trots allt lov strax! :D
    Tycker att du absolut ska ta och kolla in Postcrossing. Jättenajs att skicka och få vykort från överallt i världen!

    SvaraRadera
  5. SVAR: Ja, jag fick 40% rabatt + en gratis bok på slutet :O :D

    SvaraRadera
  6. Hej! Nu har jag nya språkrese-funderingar.
    Först, ungefär hur många brukar bo i samma värdfamilj? Hur många var ni? (Elever alltså, inte familjemedlemmar)
    Jag och Lyra hade ett samtal tillsammans idag om språkresan med våra föräldrar; och hon börjar vackla lite. Men, jag är ganska säker på att jag vill åka, och undrar; var det många som åkte själva eller hade alla kompisar med sig?
    //A

    SvaraRadera