lördag 18 juni 2011

The Bully Book

Okej, innan jag börjar på själva recensionen så måste jag nog berätta lite om varför jag läste den här boken. Ni har kanske läst mitt tidigare inlägg om några underbara musikal-parodier på Harry Potter. I alla fall, den gruppen som gjorde dem kallas Starkid och de har gjort två andra musikaler - Starship, Me And My Dick, och en liten "tv-serie" som heter Little White Lie. Kolla gärna in alla dem, de är bäst! Och nu till saken - en av manusförfattarna till Little White Lie och Me And My Dick har nu skrivit en bok - The Bully Book. Och eftersom jag är ett sånt stort Starkid-fan så kände jag mig nu till slut tvungen att vara otrogen mot alla fina materiella böcker och köpa mig en e-bok (The Bully Book finns bara som e-bok). Så nu har ni hört den historien och är tillåtna att få läsa själva recensionen.

The Bully Book
Skriven av Eric Kahn Gale

Eric Haskins var en helt vanlig kille i fjärde klass. Han var inte populär, men inte heller illa omtyckt. Han var bara en helt normal kille. Men redan första dagen som femteklassare märker han att något är annorlunda. Hans bästa vän pratar inte med honom, utan har istället börjat umgås med Jason och hans gäng. Det gänget gör allt för att göra livet surt för Eric, och lyckas snart vända hela klassen mot honom.
    Eric förstår inte ett dugg av vad som händer, och börjar forska lite i vad alla har emot honom. Så får han får nys om en hemlig bok. En bok som verkar ha utnämnt honom till hackkyckling, eller The Grunt, som alla verkar kalla honom nu.

Den här boken påminner mig inte alls om Starkids olika musikaler. Den här är mycket allvarligare och har ett helt annat ämne. Författaren har själv i en intervju sagt att boken ur många vinklar speglar den uppväxt han hade, och det märks. Han har verkligen lyckats skildra utanförskapet på ett skickligt sätt. Ändå blir det inte en sån där sorglig bok man sitter och gråter åt, utan en riktigt bra och spännande blandning mellan deckare och vanlig ungdomsbok. Jag satt hela tiden och försökte klura ut all mysterier, och när sanningen väl kom fram var jag bara "ahaa".

Det enda jag tyckte kändes lite konstigt var att den här killen bara var 11 år. Eftersom den var skriven i jag-form så fick jag följa hans tankegångar och resonemang, och de kändes väldigt mogna och intelligenta för en femteklassare. Jag var i all fall inte så smart och självständig när jag var 11. Som tur var så kunde jag bortse från detta och det blev en riktigt bra bok! En uppföljare har bekräftats och jag kommer garanterat läsa den.

Vill du läsa den kan du ladda ner den till din dator/läsplatta/telefon eller något annat där man kan ha Kindle  -->HÄR<--. Jag läste den på min dator och det fungerade utmärkt. En liten "recension" på min åsikt om e-boksformatet kommer komma upp också.


Titel: The Bully Book
Författare: Eric Kahn Gale
Förlag: Publish Green
Utgivningsår: 2011
Sidor: Eftersom jag läste den på datorn så hade den inget specifikt sidantal, men den var inte så lång.

2 kommentarer:

  1. Sv; Det lät ju som en riktigt bra idé :) Ska nog göra så.

    SvaraRadera
  2. SVAR: Jag då? Jag kommer att läsa mig igenom min konfirmation :P

    SvaraRadera