fredag 3 juni 2011

Hungerspelen - värd att läsa igen

Jag tittade runt lite på min gamla blogg och insåg att jag knappt skrivit någonting om underbara Hungerspelen av Suzanne Collins. Det måste åtgärdas omedelbart, och det passar väldigt bra just nu eftersom jag låg i timmar igår och sträckläste hela boken igen. Handlingen kan nog de flesta vid det här laget:
    En omodern framtid med en grym regim. De arrangerar årligen ett Hungerspel där två ungdomar från var och att av de tolv distrikten tvingas tävla mot varandra i ett spel som bokstavligt talat är på liv och död. Det är nämligen bara en som överlever - vinnaren. Den som sist är kvar i spelen. Ojdå, jag glömde visst berätta att allt detta direktsänds på teve inför hela landet. Huvudpersonen heter Katniss och hon hoppar in istället för sin syster för att tävla i Hungerspelen.


Ett ord: obeskrivlig! När jag läste den i mars för två år sedan satt jag fastklistrad i boken från ena pärmen till andra, och nu när jag äntligen läst om den var den fortfarande precis lika otroligt bra! När jag läser vill jag att boken ska sluta så fort som möjligt så jag ska slippa dela Katniss bekymmer, men samtidigt är den ju så otroligt bra så jag önskar att den höll på i all evighet. För när jag läser den känner jag mig nästan lite klaustrofobisk, som att det är jag som är instängd i en arena med människor som vill se mig dö. Det är jag som kämpar för att hitta mat och undkomma regimens alla fula knep. Det är jag som kämpar för att överleva. Jag får panik, och älskar det!

Sedan finns det inte så mycket mer att säga om boken, jag vill ju inte heller slita ut på den så att ni som inte har läst den känner att ni har tröttnat på den redan innan ni börjar. För ni måste läsa den! Sedan måste ni läsa Fatta Eld, den andra boken i serien. Efter det kan ni läsa den sista delen - Revolt, och kanske precis som jag bli besvikna över den. Men läs dem!

En liten varning bara: Ibland förekommer det rätt väl beskrivna detaljer i krigsscener, så är du väldigt känslig för blod kanske du ändå ska skippa den här. Men den är kanske värd ett försök.

2 kommentarer:

  1. Jag fullkomligt älskar Hungerspelen! Just nu ägnar jag mig åt att bli fullkomligt extatisk varje gång det kommer ut en nyhet eller bild som rör filmen. 23 March, can't wait!
    //A

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med föregående talare!

    SvaraRadera