söndag 26 september 2010

Hunger

Hunger
Skriven av Michael Grant
Andra delen i serien Gone

Läs inte detta om du inte läst Övergivna! Spoilervarning!

Allt har börjat lunga sig i Perdido Beach. Det är tre månader sedan alla över femton år försvann och Sam har blivit vald till borgmästare i Zonen. Men maten börjar ta slut och ungdomarna svälter. Och när människor blir tillräckligt hungriga är de i stånd att göra nästan vad som helst för att överleva...
Samtidigt får Sam höra att Caine, som hållit sig undan sedan deras strid, vill åt kraftverket. Men vad skulle Caine ha att göra i ett kärnkraftverk?
I stadenväxer klyftorna mellan de barn med krafter och de utan. De normala är rädda att de barnen med krafter - missfostren, ska bli allt för mäktiga. Så Zil och hans kompisar startar ett gäng, Människofronten. De ska göra sig av med missfostren och själva härska över Zonen.

Och långt inne i grottan finns Mörkret. Och det är hungrigt...


Den här boken var precis som ett slut i en vanlig bok. Där allt drar ihop sig och blir sådär olidligt spännande att man inte kan släppa blicken från texten. Precis så var hela den här boken. Spännande rakt igenom. Vilket är bra, oftast. Grejen är att det blev lite för mycket spänning. Jag fick inte riktigt något andrum mellan alla händelser och hann inte reflektera över händelseförloppet. Men jag tycker ändå om den och trots att den inte är riktigt lika bra som Övergivna så är den rysligt bra.

Skulle jag beskriva den här boken med bara ett ord så skulle jag säga grymhet, eller kanske ondska. För det är precis vad den här boken handlar om. Hur långt människor faktiskt kan gå för att överleva. Och hur de reagerar när de är rädda. Jag kan inte låta bli att jämföra det med förr i tiden när man anklagade kvinnor för att vara häxor och brände dem på bål. Då var de också rädda. Rädda för något de inte förstod, som var övermäktigt.

En sak jag har märkt är att jag inte gillar käraktärerna i den här boken. Alla går mig på nerverna och jag ibland vill bara dra mig i håret och skrika åt dom att sluta vara så korkade. Den enda jag verkligen tycker om är Edilio. Han är lugn och stadig genom hela boken. Man vet vart man har honom och han är inte fullt så idiotisk som andra i Zonen.

Precis som i förra boken så börjar varje kapitel med en nedräkning. Men till skillnad från förra boken så får man inte veta vad det är som räknas ner, vilket fick mig att fortsätta läsa av nyfikenheten. Det är mycket det som den här boken går ut på. Att få veta en tillräckligt stor del av något så att man blir nyfiket och måste läsa vidare för att få reda på det. Nea like!

Jag kan inte låta bli att jämföra Hunger med The Tribe och X-Men. Precis som i The Tribe så har alla vuxna försvunnit och de övergivna ungdomarna kämpar för att överleva. Och precis som i X-Men får vissa människor superkrafter och det blir lite människor VS mutanter. Som tur är älskar jag båda sakerna och blandningen är underbar!

Ett tips till.. ja, alla!

3 kommentarer:

  1. Gone serien är helt enkelt bäst ♥ Längtar som en galning till 5 april = Plague! Hähä. Hoppas på mer Caine och Diana (mina favoritkaraktärer, utan tvekan) ... {;

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte tvärtom, att Hunger var mycket bättre än Övergivna:D och att man inte vet något om den "hemliga" nedräkningen tyckte jag var dåligt:( men att den är jättebra är vi tydligen båda överens om!<3

    SvaraRadera