fredag 17 september 2010

Flykten från Berganien

Flykten från Berganien
Skriven av Eva Ibbotson



Tally är en liten tjej som bor med sin pappa i London i början av andra världskriget. Hennes pappa jobbar som läkare, men är alldeles för snäll mot sina patienter och tar för lite betalt. Därför har de inte så mycket pengar. Så när Tally erbjuds ett stipendium på en internatskola ute i landsbygden ser hennes pappa en chans att ge sin dotter en bra utbildning, och få bort henne från kriget. Motvilligt åker Tally iväg, men redan på tåget inser hon att skolan hon ska börja på, Delderton, inte är riktigt som andra skolor. De behöver inte ha skoluniform, de tilltalar lärarna med förnamn och tillåts göra ungefär vad de vill.

Efter bara några dagar stormtrivs Tally och får massor av nya vänner: Julia, vars mamma är en känd skådespelerska som aldrig har tid med sin dotter. Kit, som bara vill komma till en helt vanlig internatskola där man måste ha slips och har kricketturneringar. Magda, hon som tar hand om barnen men lagar hemsk choklad eftersom hon aldrig kan sluta tänka på filosofen hon skriver en biografi om. Men mest spännande får Tally när hon träffar biologiläraren, Matteo. På hans lektioner vet man aldrig vad som väntas.

När Tally och några andra av barnen får höra om en folkdanstävling i det lilla landet Berganien blir de genast sugna och börjar öva in en liten dans. Men när de kommer till Berganien blir det inte riktigt som väntat. Kungen, som gjort hårt motstånd mot nazisterna blir skjuten och Karil, kungens son, är i stor fara. Tally och barnen från Delderton bestämmer sig för att rädda prinsen och ta med honom hem till England. Men de som vill åt Karil ger sig inte i första taget...


Vilken rolig bok! Handlingen tycker jag var rätt tråkig och ointressant. Det som gjorde boken så underbar var alla udda karaktärer. Magda, Clemmy, Matteo, Kit, och lilla Pom-Pom. Alla var så konstiga och annorlunda. Min absoluta favorit är Magda. Hennes evinnerliga prat om Schopenhauer fick mig att flera gånger briska ut i gapskratt.
Men det jag tyckte var absolut bäst med boken var Delderton. Jag vill också gå på den skolan! Jag vill försöka låtsas att jag är en gaffel, bli väckt klockan 4 på morgonen för att kolla på uttrar och få äcklig choklad med skinn på.

En rolig och mysig bok som jag rekommenderar! Kanske främst till barn i 10-12 år, men till andra också. Som jag själv. :)

2 kommentarer:

  1. SV: Ja, en till Miljöpartist! :D Vilket parti vann på er skola då?

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Du har fått en award av mig! Gå in på min blogg för att läsa mer!
    Hälsningar Amelie

    SvaraRadera