torsdag 9 september 2010

Sprickor och honungslim

Sprickor och honungslim
Skriven av Linzi Glass



Emily lever i ett stort hus i Sydamerika, Johannesburg i mitten av 60-talet. I huset bor också hennes syster Sarah, hennes föräldrar, hushållerskan Lottie och gårdsvaktaren Buza. Hennes föräldrar bråkar nästan jämt och Emilys enda kompisar är Buza och Sarah. Men så kommer en kringresande zigenarfamilj som får tillåtelse att bo på Emilys föräldrars stora gård i deras husvagn. Och för en tid slutar föräldrarna bråka. Familjen har två söner, och en av dem blir Emilys första riktiga kompis.
Men så händer något och helt plötsligt förändras allt.

Trots att den här boken var riktigt mörk och hemsk kunde jag inte låta bli att le när jag läste den. Den var någon sorts mysig stämning över den som fick mig att bli glad. Men ibland var det riktigt sorgligt och en gång blev jag riktigt arg och fick lust att riva sönder boken. Den utspelade sig i mitten av 60-talet, då svarta diskriminerades och ansågs inte vara lika mycke värda som andra människor. Jag blir bara så förbannad! Att man på grund av sin hudfärg ska dömas på olika sätt. Det är verkligen ett viktigt ämne och jag är glad att det togs upp.
En sak som jag nästan tycker var det bästa i hela boken var alla historier Buza berättade för Emily. Det var verkligen underbara historier och jag hade gärna läst en hel bok med sådana historier.
Jag gillade verkligen den här boken och blir riktigt sugen på att läsa mer av den här författaren!

1 kommentar:

  1. Jag älskade Sprickor och honungslim!
    Jag kan tipsa om Rubinröd som Linzi Glass också skrivit, den är också riktigt bra!

    SvaraRadera