fredag 24 september 2010

Mockingjay

Äntligen en ledig kväll! Tar en paus från min (oväntat trista) SO-uppsats och skriver om lilla Mockingjay.

Mockingjay
Skriven av Suzanne Collins
Tredje och sista delen i serien The Hunger Games. Hungerspelen på svenska.

Eftersom det är väldigt många som inte har läst den här boken än så tror jag faktiskt att jag hoppar över att skriva vad boken handlar om. Vill ju inte förstöra för de som just ska börja på serien. Men kort om vad Hungerspelen är:

Hungerspelen är en tävling som utspelar sig i en rå och cynisk framtid där majoriteten av bofolkningen lever i fattigdom och hunger. De få rika människorna bor i Huvudstaden. För att underhålla de välbergade människorna anordnas varje år en tävling, Hungerspelen. Där lottas två ungdomar ut från de tolv olika distrikt runt om Huvudstaden till att vara med. De släpps ut på en arena där de sedan är tvingade att döda varandra. Allt direktsänds. Den som överlever vinner.

Mockingjay var väldigt annorlunda jämfört med de två tidigare böckerna. Den var inte lika snabb och spännande. Istället får man följa Katniss och hennes samvete. Hennes tuffa val och personer i omgivningen. Jag måste säga att jag blev lite besviken. Jag kände inte som i de tidigare böckerna ett stort behöv av att läsa vidare utan att hjärnan sprack av nyfikenhet. Istället behövde jag ibland lägga ifrån mig boken och göra något annat en stund. Det kan ha påverkat lite att jag läste på engelska, eftersom det blev väldigt svårt att förstå ibland när det gick väldigt fort. Ett tag blev jag så förvirrad att jag inte hade en aning om vad som hände och allt snurrade omkring i huvudet.
Slutet tyckte jag dock om, även fast jag inte är så förtjust i epiloger. Det var typ det slutet jag ville ha.

På det hela taget var boken rätt så bra, men inte alls i samma klass som Hungerspelen och Fatta Eld. När den kommer ut på svenska kommer jag nog inte kunna låta bli att läsa den då också. Men jag vill ge den ett plus för det fina språket!

6 kommentarer:

  1. SVAR: Ja, om man håller på att måla om sina naglar varje vecka så blir det en "liten" samling. Så var det så att min nesseär var fylld så jag var tvungen att hitta på något :D

    SvaraRadera
  2. sv: var inget, att det gör! sry om jag snodde den lite av den idden från dig=)

    SvaraRadera
  3. Vi har tilldelat dig en Beautiful Blogger Award (även om du nominerade oss, såklart behöver du inte lägga upp den igen)
    Kul att du har läst Mockingjay! Vi ska också lägga upp våra tankar om den, nu håller vi på att läsa om den båda två. Det gick så fort första gången...
    //Alice och Lyra

    SvaraRadera
  4. Jag är ganska nyfiken över att läsa böckerna, ska kanske göra det någon gång :)

    SvaraRadera
  5. Jag ska nog läsa den på svenska om jag ska läsa den :) För den verkade rätt rörig! :D

    SvaraRadera
  6. Jag måste typ ha något google konto för att kommentera på min blogg men det behöver jag inte på din? du får hjälpa mig någon dag!

    Min komentar från Törnfåglarna:
    Har du redan läst den? :o

    SvaraRadera