fredag 1 oktober 2010

Jag sökte dig och fann mitt hjärta

Vilken underbar titel va?

Jag sökte dig och fann mitt hjärta
Skriven av Nicholas Spaks


Den här boken hittade jag faktiskt hos min farmor och farfar. De berättade att de hade rensat ut massor av böcker som skulle till soptippen. Förfärad sprang jag ut till förrådet och udersökte påsarna. Det var mest gammalt skräp, men en del riktigt fina grejer. Bland annat Mina Drömmars Stad och resten i den serian av Per Anders Fogelström och Arn-serien av Jan Guillou (som min kusin lyckades norpa åt sig framför näsan på mig). Men gladas blev jag när jag såg den här. Jag har nämligen snyftat mig igenom filmatiseringen av den här otaliga gånger men då heter den The Notebook, eller Dagboken.

Boken utspelar sig i USA någon gång under 30-talet. Noah, en fattig pojke som älskar lyrik, träffar Allie, den rika, snobbiga tjejen från staden. De blir genast förälskade och umgås med varandra hela sommaren. Men någon gång måste det roliga ta slut, och Allie åker förtvivlat hem till staden.
Fjorton år senare är hon förlovad med den ansedda advokaten Lon pch lever ett lyckligt liv. Men några veckor innan bröloppet kommer hon att tänka på Noah, sin första kärlek. Hon säger till Lon att hon ska åka och shoppa i några dagar men beger sig egentligen till Noah. Men väl där börjar hon känna något igen. Något hon inte känt på fjorton år.


När jag läste den här kunde jag inte låta bli att hela tiden jämföra den med filmen. Jag älskar verkligen den filmen och önskar att jag hade läst boken först. För nu blev jag irriterad på hur filmen alltid var lite bättre. Annars brukar det vara tvärt om. Att boken är bättre än filmen. Men den här boken blev lite för mycket. Det handlade bara om kärlek hela tiden. Jag blev bara så trött på hur de om och om igen tänkte på hur snygg den andra personen var och hur hett den ville ha hon/han. Det blir inte riktigt någon dialog.
Men trots den tråkiga handling så väger slutet upp lite. Det var verkligen underbart. Jag var helt tårögd och fick svårt att läsa.
På det hela taget en ganska bra men lite fjantig bok.
Jag blev lite nyfiken på författaren och ser att han har skrivit många andra böcker som verkar väldigt spännande. Ska nog ge dem en chans någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar