måndag 13 september 2010

Airhead

Airhead
Skriven av Meg Cabot



Jag började läsa den här boken igår kväll när jag behövde en paus från Mockingjay. Det slutade med att jag läste ut den utan ha rest mig ur fåtöljen en endaste gång. Så bra var den!

Em Watts är lite udda. Hon umgås inte med andra tjejer, bara med sin bästa kompis Christopher. De är båda galna i datorspel och emot de "levande döda" i skolan - de personer som inte har någon personlighet och alltid ska vara likadana som någon annan. Men i hemlighet vill Em vara lite mer än kompis med Christopher.
När Em blir tvingad att följa med sin lillasyster Frida till en invigning av ett nytt shoppingcenter i staden händer något. Nikki Howard är där! Enligt Frida är hon den hetaste supermodellen som är på nästan alla tidningsomslag. Em, som är feminist, klär sig i jeans och munkjacka och hatar att sminka sig blir föga imponerad. Men när Frida går fram och frågar om en autograf ser Em något. Någon är på väg att skjuta ner tvskärmen i taket som råkar hänga precis ovanför Nikki, och Frida!Em kastar sig fram och knuffar undan Frida precis innan skärmen faller. Men även om den inte hamnar på Frida så hamnar den på Em...
När hon vaknar upp på sjukhuset känns något annorlunda. Hon tittar på sig själv och blir chockad. Det är inte Ems kropp hon ser, det är Nikki Howards!

Vilken bok! Den var så rolig och annorlunda. Som jag redan skrivit var den omöjlig att lägga ifrån sig. Allt blev så skruvat och det var omöjligt att inte skratta... och gråta. För sorglig var den också. Precis som de flesta andra Cabot-böcker blev den väldigt förutsägbar, men det är helt okej. När jag var färdig med den ville jag bara ha mer. Ett måste för alla Cabotfans!

1 kommentar: