torsdag 2 september 2010

Under lysande måne

Under lysande måne
Skriven av Lian Hearn
Den tredje delen av fem i Sagan om klanen Otori



Kaede och Takeo har just gift sig och deras kärlek är starkare än någonsin. Men de har trotsat Arai, ledaren av de tre rikena. Han är efter dem, men de är fast bestämda att ta över marken som de rättmatigt ärvt. Men med släktets lönnmördare bakom varje gathörn och en mäktig krigsherre som är fast besluten att hämnas blir inget som de hoppats på.

I en värld av män måste Kaede kämpa och visa sig stark, annars blir hon direkt nertrampad.

Takeo måste visa att han kan styra en ett land och att han inte tillber den "förbjudna" guden. För tillber man "de gömdas gud" är det enda straffet döden.

Hur ska deras kärlek överleva?



Det känns som att alla böcker jag läst den senaste tiden har varit "helt okej". Men det är konstigt nog så. Jag hade väldigt svårt att fastna i den här boken och alla konstiga namn gör att jag ofta inte vet vem som pratar och vart de är. Men jag älskar verkligen språket! Det är helt underbart, med många detaljrika beskrivningar och oväntade ordval. Ibland kunde jag sitta och läsa samma mening om och om igen, så facinerad av orden.

En sak jag gillade men samtidigt tyckte var lite obehaglig var alla väldigt välbeskrivna krigsscener. Ibland blev det lite för mycket, men samtidigt blir det en del av boken.


Det var väldigt intressant att läsa om hur det var för kvinnorna på den tiden. Jag vet inte riktigt när den ska utspelas, men man förstår att det var för länge sedan. Kvinnorna då hade nästan inget att säga och betraktades ofta som ägodelar. Dock fanns det endel tjejer med girlpower som krigade och ägde ut många män. Det tycker ja var lite kul eftersom i andra liknande böcker är det bara män som krigar.


På det hela taget var boken som jag skrev i början "helt okej". Lite väl långtråkig ibland men en välskriven och intressant handling. Jämfört med de tidigare böckerna tycker jag fortfarande att den första var bäst, men den här var bättre än tvåan.

3 kommentarer:

  1. Svar; Nej, hon har ju skrivit hur mycket som helst. Hon skriver inte fantastiskt, men underhållande, jag gillar det :D

    SvaraRadera
  2. SV: Det borde du göra. Hunger är jättebra:D

    SvaraRadera
  3. SV: Hehe, du vet, Sveriges framsida;P

    SvaraRadera