söndag 16 september 2012

Turk & Timotej: En natt

Turk & Timotej: En natt
Skriven av Lina Forss och Niklas Krog

För ungefär ett år sedan var jag på mitt lokala bibliotek och lyssnade på när Niklas Krog pratade om läsning för unga i kommunen. Då berättade han om ett projekt han skrev med Lina Forss. Där deras två huvudpersoner Turk från Turk och Ayla (Niklas Krog) och Timotej af Lilja från Kär i kärleken (Lina Forss) möts i en bok de skriver tillsammans. Han berättade att de skrev vartannat kapitel, och hela tiden försökte göra det så svårt som möjligt för den andre att fortsätta på berättelsen. Jag blev såklart supersugen på att läsa den då, och tackade genast ja till förfrågan om ett rec.ex.

Till handlingen då; de träffas på NK under julruset dagen innan julafton. Båda rycker tag i samma halsduk, och ingen av dem vill låta den andre få den. men någon sorts kemi blir det ändå, för den där halsduken visar sig bli vad som drog dem samman. De har en natt på sig innan de båda ska åt helt olika håll. Den natten blir både händelserik och speciell.

Atmosfären i den här boken var verkligen speciell. Författarna lyckas smälta ihop mysiga Stockholm under julen med den där spännande stämningen i att möta någon helt ny person. Varje gång jag tog upp boken vällde den där atmosfären över mig och jag älskade att befinna mig i den. I Lina Forss Kär i kärleken minns jag hur hon lyckades med att beskriva den där London-känslan väldigt bra. Här ser jag samma talang, men hon och Niklas Krog har tillsammans lyckats ännu bättre här. Det faktum att allting utspelade sig under en natt gjorde mig också lite extra sentimental, och stämningen blev ännu mer speciell. Det var så fint!

Turk och Timotej var väldigt kul att läsa om. Kemin var där, och det kändes så himla äkta alltihop. Personligheterna matchade rätt, så den där lilla gnistan kändes inte krystad eller påtvingad. De var liksom två riktiga individer med verkliga känslor. Jag hade dock önskat att sex-scenerna hade kortats ner, eftersom jag aldrig känner mig särskilt bekväm när jag läser sådana. Det blir en lite awkward stämning i mitt huvud. Samtidigt tycker jag det är bra att det faktiskt skrivs riktiga sex-scener i ungdomsböcker, eftersom det annars kan vara något tabubelagt. Det är bara det att jag inte vill läsa dem.

Slutet tycker jag nog är det allra bästa. Det lämnas öppet, och sådär lite lagom sorgligt och fint. Även om jag gärna skulle läsa mer om Turk och Timotej så tycker jag att det är fint att avsluta såhär. Att låta läsaren fantisera vidare. Så jag vet inte om det här ska bli en serie, men jag hoppas nästan inte det. Den här boken står så himla bra för sig själv. Det ska vara den där natten. En speciell natt.

EDIT: Jag har endast läst Lina Forss Kär i kärleken innan den här, och det gick jättebra att läsa den ändå. Så som svar på fråga i kommentarerna så kan man läsa den utan att ha läst författarnas tidigare verk.

Titel: Turk & Timotej: En natt
Författare: Lina Forss, Niklas Krog
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2012
Sidor: 174

Tack Bonnier Carlsen för rec.ex!

5 kommentarer:

  1. Åh jag har varit lite sugen på den här men efter din recension åker den definitivt upp på önskelistan!
    Tror du att man behöver läsa någon av författarnas tidigare böcker för att läsa den här? :)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om bakgrunden och en recension från en som var lite mer i rätt målgrupp än jag...

    SvaraRadera
  3. Åh den verkar jättebra! Ska lätt läsa den :)

    Påminner väldigt mycket om David Levithan/Rachel Cohn böcker. Deras är ganska lika i idén med 2 författare som skriver varannat kapitel och har även skrivit en bok som utspelar sig på julen :)

    SvaraRadera
  4. Yeeeey, ja det vill jag gärna! :D
    Och jaa, alltså, hela den här tvisten är så otroligt komplicerad och tusen miljarder sätt att se det på... :/ Det vore ju väldigt trist ifall det slutas produceras böcker, vilket gör att kunskap och fantasi och glädje går förlorad.
    Men jag tror ändå lite också att förlagen + författarna går lite i "övermäktighet" (haha ok typ hittade på det) och tar lite mycket förgivet. Känns som att varenda bok som skickas in till förlagen godkänns(iaf i USA), och många av dessa böcker är så jobbigt lika varandra... Ohwell. :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillade verkligen Niklas Krog för ett par år sedan, jag borde definitivt se till att läsa honom igen! Snart!

    SvaraRadera