måndag 24 september 2012

Smitta, fjärde boken i Gone-serien


Gone 4: Smitta
Skriven av Michael Grant

Kolla in baksidan. Har ni skådat något finare?! Mitt namn liksom. MITT NAMN! Är lite cool och lagom  glad sådär (ASDFGAHGSA MITT FREAKING NAMN). Slut på utfreak.

Fjärde boken i Gone och livet i Zonen fortsätter som vanligt. Det är stor brist på mat, men vattenbristen är ännu värre. Drake sitter fängslad, vaktad av en djupt alkoholberoende Orc. Albert har ensam klättrat på karriärstegen, och betalar nu lön till de flesta i Zonen för att de ska arbeta. En utveckling som många är missnöjda med. Men när en dödlig influensa börjar spridas i Zonen skjuts alla dessa problem åt sidan. Dessutom lurar Mörkret fortfarande i gruvan, och nu vill det åt en någon …

Jag älskar verkligen den här serien. Som jag kanske sagt tidigare tycker jag den är en perfekt blandning mellan The Tribe och X-Men, med en ryslig råhet som av någon psykopatisk anledning verkligen tilltalar mig. Spänningen i den här serien är också helt otrolig. När jag läste ut del tre, Lögner, var jag till och med andfådd. Men för att komma till saken så känner jag att den här boken inte lever upp till resten av serien.

Jag tror det är karaktärerna som skapar problemet. Jag har hört många som tycker att karaktärerna här är för platta, och att man inte lär känna dem ordentligt. Jag har delvis hållit med dem, men det har inte gjort något. Karaktärerna är inte det viktigaste i dessa böcker. Men nu känner jag att jag börjar tröttna på handlingen. Att det uppstår problem i Zonen som de måste lösa och människorna är grymt elaka mot varandra håller inte längre. Nu behöver jag känna lite för karaktärerna. Det behövs något nytt som får mig att innerligt hoppas att de ska klara sig. Kanske lite hjärta/smärta i något gulligt förhållande jag kan shippa, eller någon karaktär som överraskar mig med intressanta tankar som jag inte hade kunnat tro om denne. Något som får mig att gilla någon mer karaktär än fina Edilio.

Boken levde inte upp till de förväntningar jag fått efter att ha läst de tidigare böckerna. Jag kan dock ana några story-lines som kan bli riktigt intressanta i nästa bok. Den är såklart värd att läsa, men mest för att komma vidare i serien.  

Titel: Gone 4: Smitta
Originaltitel: Plague: A Gone Novel
Författare: Michael Grant
Översättare: John-Henri Holmberg
Förlag: B.Wahlströms
Utgivningsår: 2012
Sidor: 351

5 kommentarer:

  1. Yey, cool känsla! :D Grattis! Jag skrev på baksidan till "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag", men såg härromdagen att min kommentar inte finns med på pocketutgåvan... ;)

    SvaraRadera
  2. Åhh vad coolt att du finns med på bokens baksida!

    SvaraRadera
  3. Stört avis med baksidestexten, det är en dröm jag iallafall någon gång hoppas få uppfylld =)

    Grattis! =)


    Är jättesugen på den här boken, men har inte hittat rätt omslag på eng... suck på mig och min petnogenhet...

    SvaraRadera
  4. När jag var inne i en bokhandel med min mamma för några dagar sedan var jag tvungen att visa henne att du var med på baksidan. "Titta jag är brevvän med hon som står här!" :D

    Sv: Svindlande höjder är nog den som jag är mest sugen på att läsa (och två till har tyckt den). Jag tror att det är ganska säkert att det blir den :)

    SvaraRadera
  5. Den här serien verkar så bra! Måste läsa den! :)

    SvaraRadera