onsdag 5 september 2012

Hitta Violet Park

Hitta Violet Park
Skriven av Jenny Valentine

På ett taxikontor mitt i natten hittar Lucas Violet Park. Eller askan från henne, där hon låg i sin urna på en hylla. Lucas känner genast en koppling till Violet, som om hon vill säga honom något. Efter det blir inget sig likt, och Violet verkar ha en större koppling till honom än han först trott.

Den här boken påminner mig om The Catcher in the Rye. Det är samma lite filosoferande och kloka tonårskille, ett sökande efter något diffust och att människorna runt omkring inte känns helt rätt. Men det finns stora skillnader också. Den här har en lite mer distinkt handling, och Lucas går inte igenom den där depressionen som Holden gör i The Catcher in the Rye. Den här boken känns också mer hoppfull, med fina karaktärer som har varma relationer till Lucas.

Jag gillar verkligen Lucas. Han är en finurlig karaktär, som är lite lagom annorlunda för att jag som läsare ska tycka det är lite spännande att läsa om honom utan att bli irriterad för att han känns oäkta. Han är väldigt klok, men genom bokens gång utvecklas han ändå något otroligt och mognar till sig ordentligt. Det tycker jag är en av bokens starkaste sidor - hur fint och verkligt detta skede skildras i boken.

Kanske hade jag velat ha det lite tydligare om det här med "urnans kraft" var något övernaturligt, eller bara något av en lite cool slump. Det var lite frustrerande att läsa och inte riktigt förstå. Samtidigt gillar jag det ändå, och misstänker att Jenny Valentine ville referera lite till de människor som tror på de där små övernaturliga sakerna som kan inträffa i vardagen. Precis som Lucas farmor gjorde i boken.

Om handlingen kan jag bara säga att jag tycker den var väldigt härlig. Inte särskilt spännande eller sådär coolt komplicerad, men trevlig och lite smårolig. Det gäller nog hela boken förresten - en trevlig läsning.


Titel: Hitta Violet Park
Originaltitel: Finding Violet Park
Författare: Jenny Valentine
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: Atrium Förlag
Utgivningsår: 2007
Sidor: 203

Tack Atrium Förlag för rec.ex!


Kan tillägga att Jenny Valentine kommer att besöka bokmässan i Göteborg i år. Om jag skulle få chansen att träffa henne ska jag definitivt fråga om hennes tillägning av boken i början. Är så otroligt nyfiken över Doctor Who-referensen.

2 kommentarer:

  1. Låter spännande! Skall nog lägga den på minnet för senare läsning.

    Förresten får Catcher in The Rye mig att tänka på Wallflower, och om något endast en smula liknar den boken, måste den vara bra.

    Du har läst både Catcher in The Rye och Wallflower, eller hur? Vilken tyckte du var bäst?

    Trevlig recension!

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt inte läst båda, men din text fick mig att börja fundera på om jag kanske borde det.

    Mm. Tror säkert att jag kommer hålla med dig om det (att Perks är bättre), och kanske det är en generationsfråga också. Vem vet?

    Hursomhelst känner jag mig rätt förväntansfull inför filmen som snart har premiär. Då författaren både skrivit manus och regisserat, känner jag att man kan hysa några förhoppningar om att det inte blir vilken amerikansk ungdomsfilm som helst.
    Skulle vara tråkigt om filmen inte gjorde romanen rättvisa.

    Ha det bra :)

    SvaraRadera