söndag 23 september 2012

Whohelg med Whosnack!



Nu är det min tur att bidra med ett inlägg i Fiktiviteters Doctor Who-helg! Gå gärna in på hennes blogg och läs vad hon och andra skriver om denna awesomeiga serie! Själv tänkte jag använda mitt inlägg i Doctor Who-stafetten till att snacka om sättet Doctor Who alltid kopplar sin handling till små saker i verkligheten som plötsligt blir så mycket mer spännande. Alltså utlyser jag en liten spoilervarning för er som inte har sett hela nya serien och är lite kinkiga med spoilers. Då börjar vi!

En av tv-seriens främsta styrkor tycker jag är just det att Doctor Who tar vardagliga saker och ger dem en helt annan betydelse. Till skillnad från mycket annan sci-fi låter Doctor Who alltid tittaren relatera till verkligheten och sitt eget liv på en helt annan nivå. Doctor Who lyckas ge spännande förklaringar till historiska händelser och förvandla det mest tråkiga och ordinära till något stort och betydelsefullt. Ta till exempel avsnittet där de åker till Pompeji, och the Doctor visar sig vara den som orsakar hela utbrottet. Eller  i avsnittet Amy's Choice där de leker med skillnaden mellan dröm och verklighet. Något som i alla fall jag tänkt mycket på innan, och ännu mer efter. Stonehedge i England får ju också en helt ny betydelse i The Pandorica Opens.
 Stonehenge in 2007

Det finns otroligt många andra exempel. Här tar jag upp några av dem.

Statyer. Weeping Angels är nog det mest kända monstret i Doctor Who, vilket är fullt förståelig med tanke på dess skrämseleffekt. Helt vanliga statyer som finns i varenda park i hela stan kan jag nu inte längre gå förbi utan att titta lite extra på dem. Känns så otroligt Steven Moffat att förvandla något i allas vardag till något läskigt och skräckinjagande. And remember, "Don't blink!"
Yesterday when I got home I was to turn on the lights, but the lamp flickered and then the light went out. I can’t get it to work. Then this morning one of my paintings fell off the wall by itself.
GIF-källa

Skuggor. Jag måste alltid kolla så att antalet skuggor stämmer med antalet ljuskällor sedan avsnittet Silence in the Library. Ännu ett avsnitt av Moffat, och ännu något vanligt som efter Doctor Who skrämmer livet ur mig. "Count the shadows!"









Bananer. Kom ihåg: "Always bring a banana to a party."








GIF-källa


Flugor, eller bow-ties. Ser jag någon på stan som bär fluga antar jag numera att denne person är en whovian. Tycker det är himla kul att flugor har blivit moderna igen. Jag själv hävdar bestämt att det är på grund av the Doctor, medan mina kompisar tror det beror på James Bond. Som om inte James Bond klarade sig ur alla dessa knipor med hjälp av the Doctor liksom. "Bow-ties are cool."



Doctor Who lyckas verkligen göra både vardagen och historien lite mer spännande än den var innan. Mina historielektioner har i alla fall blivit mycket roligare sedan jag började leta efter tecken för att the Doctor kan ha varit inblandad i något.

6 kommentarer:

  1. Haha, det där med bananerna hade jag hunnit glömma bort! :-)

    Det är just det vardagliga som även jag älskar med Doktorn. Att allt egentligen handlar om ett nutida Storbritannien fast är maskerat med rymdstationer, historiska händelser och övernaturliga skurkar. Inte heller jag har samma syn på statyer eller skuggor längre...

    SvaraRadera
  2. Ja jag gillar också att serien lyckas ta vardagliga saker och göra om dem till något speciellt :). Speciellt änglarna har fått mig att alltid titta extra på statyer..

    SvaraRadera
  3. Hade också glömt bananerna ;) Håller helt med om att charmen ligger väldigt mycket i de där detaljerna och kopplingarna till vår verklighet.

    SvaraRadera
  4. Kul att du tar upp den aspekten, med hur Doktorn har påverkat alla historiska händelser :) tänkte förresten på det, i något av avsnitten när de åker tillbaka i tiden, så säger väl Doktorn till Rose, (tror att det var i avsnittet om Charles Dickens) att hon måste klä om för att smälta in, men sen har det tydligen varit fritt fram att se ut hur som helst oavsett tidsålder? Någon som har lagt märke till någon förklaring gällande det? Måste nog sätta mig och se det igen tror jag, jag kanske missuppfattade något.

    SvaraRadera
  5. Doctor Who! :)
    Jag ska strax titta på det senaste avsnittet, jag väntar bara på att chokladpuddingen ska blir klar så man kan mysa lite till.
    Tänkte också hur man tänker på roliga sammanträffanden. En kompis till mig spelade för ett tad sedan ett spel där "The Doctor" var omnämnd, jag fick aldrig se doktorn, men den kanske kan vara en referens?
    Eller om man tittar på vad John Barrowman har varit med i på imdb och ser att han har spelat "The Doctor" i en annan serie.
    Eller när det bara dyker upp referenser i böcker, och man tänker; hihi :D
    Yay för Doctor Who!

    SvaraRadera
  6. Februaribarn: Jag har också funderat på det och inte lyckats komma på någon förklaring. Kanske bara var så att det var så tidigt i serien och de inte hade bestämt riktigt hur allting skulle fungera.

    Yrsha: Det senaste avsnittet var riktigt bra! Med chokladpudding måste det bli helt perfekt.
    Jag älskar också att det ofta refereras till Doctor Who. Man känner sig liksom utvald på något sätt när man förstår vad som egentligen menas som icke-whovians inte märker.

    SvaraRadera