tisdag 29 maj 2012

Moi

Jag inser att jag faktiskt aldrig skrivit ett blogginlägg där jag berättar ordentligt om mig själv. Visste finns det en flik i menyn där det står lite, men jag har ju skrivit här ett tag nu och det finns mycket att berätta.

Om vi kör enligt "tidslinjen" på Facebook så kan man klicka på år 1996 och komma till min första dag på jorden. Den 1 juni var det faktiskt. Nu ska jag dock inte berätta om hela mitt liv här, för troligtvis är det bara jag som är intresserad - är lite narcissistisk.
Här är en ganska så uppdaterad version av Nea, där hon har på sig sina nya glasögon. Sina enda glasögon förresten.
Jag kan istället börja med att berätta att folk (med folk menar jag kompisar i min klass och lite andra kompisar typ) ser mig som en väldigt positiv person. Jag skulle tro att det beror på att jag tycker om att vara glad. Är jag nedstämd så blir jag nedstämd. Typ mycket. Försöker därför hålla mitt humör uppe hela tiden. Lyckas väldigt bra också eftersom jag inte har någon anledning att vara nedstämd.
     Folk ser mig också som en nörd, vilket är något som jag blir väldigt glad över eftersom jag tycker nördar är sjukt coola. Som John Green (författare till t.ex. Var är Alaska? och The Fault in our Stars (vill läsa (haha, parentes i parentes. Parentesinception!)) och har videobloggen Vlogbrothers med sin  bror) beskriver nördar:
Coolaste Hank och John Green.


“…because nerds like us are allowed to be unironically enthusiastic about stuff… Nerds are allowed to love stuff, like jump-up-and-down-in-the-chair-can’t-control-yourself love it. Hank, when people call people nerds, mostly what they’re saying is ‘you like stuff.’ Which is just not a good insult at all. Like, ‘you are too enthusiastic about the miracle of human consciousness’.” 


Perfekt beskrivning. Eller hur? Nea är alltså positiv och nördig och talar ibland om sig själv i tredje-person. Ett exempel finns till höger i bloggbeskrivningen.

I höst ska jag börja på gymnasiet, och om det går som jag vill så kommer jag in på Södra Latin inne i Stockholm. Vilket är typ awesome eftersom alla där verkar vara Harry Potter-nördar. När jag sedan börjar jobba så vill jag jobba med böcker. Typ förläggare eller något annat coolt. Jag vill också bo på Nya Zeeland och ha en bokhandel och antikvariat i samma byggnad med ett café i mitten. 


Små saker som förgyller min vardag är solsken, gitarrspelande klasskompisar i korridorerna, musikal-låtar, heta diskussioner och smarta tankar. Smarta tankar är seriöst det bästa jag vet. Som när jag tittar på någon ny video hos Vlogbrothers och bara återfår tron till mänskligheten för att de är så kloka och awesome. 


Från Williams underbara video
Jag gillar att resa, drömmer om att vandra Inkaleden i Peru, saknar språkresan på Isle of Wight. Är beroende av Twitter och kan se på Williams video MVG-barn och dess lögner hur många gånger som helst och skratta så ögonen tåras varenda gång.


Frågar någon mig vad jag lyssnar på musik har jag svårt att svara på den frågan. Jag gillar nämligen "musik som har handling". Typ musik från musikaler, där jag vet att de sjunger låten för att något har hänt eller för att de känner något för någon annan. Eller typ Wizard Rock, Time Lord Rock och Rockingjay. Alltså låtar om Harry Potter (Ministry of Magic och Oliver Boyd and the Remembralls!), Doctor Who (Chamelion Circuit!) och The Hunger Games (Alex Carpenter gör grymma Rockingjay-låtar!). Alltså gillar jag låtar som berättar en historia. En historia jag kan handlingen till. 


Det här inlägget skulle kunna bli mycket längre, eftersom jag känner mig själv rätt så bra och har mycket att berätta om. Men Nea behöver sova, och sluta snacka så mycket om sig själv. 


Som ett litet PS kan jag också meddela att detta är ett sådant här inlägg som jag aldrig blir särskilt nöjd med eftersom det känns som att jag bara babblar på. Det är lite som Charlie snackar om i sin video. Därför tänkte jag testa att göra precis som Charlie - publicera det ändå.

15 kommentarer:

  1. Jag tycker om det! Det är kul att veta mer om andra,även om det kändes som jag visste det mesta...
    Måste bara säga att jag och min kompis har också som dröm att öppna ett bokcafé - hon tar hand om caféet, jag om böckerna. Maten där ska vara saker som finns i böcker, eller namngivna efter karaktärer.. Man ska kunna låna och köpa böcker, ha bokklubbar och författarträffar... Det är perfekt coh jag är så lycklig i mitt påhittade bokcafé.

    Första gången jag såg en video av William, har hört talats om honom. Svinroligt. Mitt knep efter att ha fått tillbaka prov var att inte säga ett ord (för jag fick alltid MVG). Kändes mig för hypokrytisk (?) om jag sa nåt annat..

    Åh - jag är LITE glad att jag befinner mig i samma stat som Vlogbrothers. Även om de är i olika ändar av staten...

    SvaraRadera
  2. Det är alltid kul att läsa om andra (När de själva har skrivit det) :D

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också Lilla bloggen XD

    SvaraRadera
  4. Så himla roande att läsa mer om dig. :) Pluspoäng för allt nördprat, helt klart!

    SvaraRadera
  5. Älskar att du också gillar William och Charlie! De är grymma!:D Jag har börjat titta på Vlogbrothers också den senaste tiden och jag gillar deras videor också. Intressant att få veta mer om dig ockås för den delen:)

    SvaraRadera
  6. Svar: Jag har också blivit besatt av vloggare på senare tid. Lite för besatt ibland eftersom jag har svårt att fokusera på mina läxorxD

    SvaraRadera
  7. Svar: Den där Gaiman alltså. Förhoppningsvis är hans andra alster bättre, för som jag märkt är det just hans mest kända Stardust som folk antingen älskar eller hatar. Ska försöka få tag på fler av hans böcker först bara. Ah, och jag förstår vad du menar - det hjälper inte när allt annat man stöter på av en författare bara är halvdant (har samma grej på gång med Audrey Niffenegger). För han är trots allt en otroligt cool person och jag vill också älska hans verk. (Haha, märkte du att jag precis kopierade nästan hela din mening? Fast det är ju sant!)

    Det är okej att vara kräsen, bara man inte låter det sätta käppar i hjulet. :-) Så varsågod!

    SvaraRadera
  8. Hahahaha älskar Williams videos!

    SvaraRadera
  9. Åh, kände igen mig i så mycket! Och grattis på födelsedagen! Fint inlägg! :D

    SvaraRadera
  10. Svar: Jag tycker om hennes andra böcker. Den jag läste senast var hennes dagbok och den var fantatstisk. Men det är lite svårt att jämföra eftersom The Bell Jar är hennes enda roman.. Novellerna jag läst var inte riktigt lika bra som TBJ.

    SvaraRadera
  11. Grattis på födelsedagen :D
    Hoppas du får massa böcker.

    SvaraRadera
  12. Stämmer såklart in och säger: Grattis på födelsedagen! :-D

    SvaraRadera
  13. Så trevligt med en fellow nerdfighter! Jag är också lite smått beroende av deras vloggar på youtube! :)

    SvaraRadera