torsdag 3 maj 2012

Jellicoe-kväll hos X-Publishing

För en liten stund sedan kom jag hem från en jättetrevlig kväll hos förlaget X-Publishing. Det var en träff om boken Jellicoe Road av Melina Marchetta, i samband med att de släpper den svenska översättningen nu i dagarna.
På stationen mötte jag Frida och Amelie som också skulle dit. Vi gick tillsammans till förlagets mysiga lokal, och var lite tidiga. Att vara tidig är något av det värsta jag vet. Jag brukar alltid vara någon minut sen till saker för säkerhetsskull. Så detta var en liten övning för mig antar jag. Det bjöds i alla fall på fika, och Johanna Lindbäck var där och pratade om boken. För er som kanske funderar över varför Johanna Lindbäck var där så är det så att det är henne hela Sverige har att tacka för att över huvud taget ha fått nys om Jellicoe Road. Efter hennes tokhyllande inläggBokhora så har Jellicoe Road alltså blivit värsta snackisen som säljs i bokhandlar och har köpts in till bibliotek. Nu även getts ut på svenska!

Det var alltså ganska så många personer där. Många bloggare, som t.ex. Hanna från Tonårsboken. Vi har en trevlig tendens att träffas på olika bokrelaterade evenemang. Så det blev alltså mycket snack om Jellicoe Road och Melina Marchetta. En kul bokquiz också.

På väg hem fick jag med mig ett ex av svenska Jellicoe Road som jag nu har börjat läsa trots alla andra böcker jag läser just nu. Men jag blev bara så himla sugen på att läsa om boken efter allt prat om den. Jag köpte även David Levithans fina Liten parlör för älskande eftersom den stod så fint i deras übersnygga bokhylla och bara kostade 100 kronor. Jag känner på mig att jag kommer älska den boken!

Det var en jättetrevlig kväll, och troligtvis skriver jag ett inlägg om vad jag tyckte om svenska Jellicoe Road och andra omläsningen.

3 kommentarer:

  1. Liten parlör för älskande är jättebra och härlig att läsa eftersom kapitlena bara är små ögonblicksbilder ur ett förhållande. Tror att du kommer gilla den!
    Vi lyckas alltid komma på samma träffar;) Det är bara kul, kommer du förresten på bokcirkelträffen om Jellicoe Road?

    SvaraRadera
  2. Åh missade den kvällen, skulle bort med laget :(

    SvaraRadera
  3. Jag tycker de kan ha något liknande i Skåne, har lite svårt att ta mig upp till Stockholmstrakten för bara en eftermiddag :( Ville så gärna dit!!

    SvaraRadera