fredag 11 maj 2012

Ingredienser som garanterar en bra bok

Det finns vissa teman i böcker som bara är så himla bra. Om jag får höra att en bok har något sådant i sig så bryr jag mig inte om att kolla upp vad den handlar om eller något. Jag vet redan att jag kommer älska den.

Twister med mindfuck - kunde inte komma på en bättre beskrivning, förlåt! Men jag älskar böcker som verkligen leker med hjärnan. Böcker där jag i slutet får veta att allt jag läst egentligen har varit något helt annat. Jag känner mig så himla lurad, men på ett bra sätt. Ett exempel är Shutter Island av Dennis Lehane. När twisten kom ville jag bara läsa om hela boken för att se allting ur det rätta perspektivet. Ett annat exempel är tv-serien American Horror Story. En riktigt bra serie vars twist gjorde att jag gick omkring och var sur på mig själv en hel dag för att jag gick på det.
      Jag känner på mig att ni som inte läst och sett dessa blir väldigt nyfikna på vad jag snackar om nu va? Läs och se!

Filosoferande huvudpersoner som tänker coolt - vem älskar inte böcker fulla av smarta tankar? Perfekta citat på varje sida som jag sitter och älskar. De böcker jag först kommer att tänka på är The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky och Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer. Böcker jag önskar att jag skrivit själv för att jag beundrar språket så otroligt mycket.

"I would die for you. But I won't live for you." - The Perks of Being a Wallflower

Populärkulturreferenser som jag förstår - det är inte alls kul med de jag inte förstår. Men är det inte härligt att läsa en bok och märka att personen lyssnar på samma band som dig? Eller kanske läser samma bok eller tittar på din favoritfilm? Den ultimata boken när det gäller dessa referenser är definitivt En Prinsessas Dagbok av Meg Cabot. Det var tack vare denna bokserie som jag läste Jane Eyre, och jag har sett otaliga filmer på grund av att huvudpersonen Mia råkar nämna dem. Man måste dock ha växt upp under den period som böckerna skrevs för att få ut något av det, annars blir det som jag skrev överst - inte alls kul med referenser jag inte förstår.

När vackra kläder beskrivs  - jag är alltid på gränsen till att dregla. I Meg Cabots Babbeldrottningen hittar huvudpersonen en gömma på vinden full med gamla vintagekläder som beskrivs in i minsta detalj. Jag råkar älska gamla saker, och jag kan verkligen se dem framför mig. Samma sak i Vickys Vintagebutik. Jag får alltid så otroligt stor lust att skaffa en gigantisk garderob full av gamla färgglada plagg när jag läser böcker som dessa. 
     Det är lite samma sak i Nattens Cirkus av Erin Morgenstern, bara att det i den boken är själva miljöerna som beskrivs så detaljrikt. 

Ungdomar lämnade att klara sig själva utan att ta kål på varandra, alternativt ta kål på varandra - varför dras jag till dessa morbida böcker?! Tv-serien The Tribe, Gone (rec. på bok 2 och 3) av Michael Grant, The Maze Runner (rec på bok 1, 2 och 3) av James Dashner, The Hunger Games (rec. på bok 3) av Suzanne Collins, Imorgon när kriget kom av John Marsen och filmen Battle Royal. Alla handlar de ungdomar som antingen är utan vuxna och är tvungna att samarbeta eller ungdomar som på grund av vuxna måste döda varandra.
      Det finns en spänning i det här med att låta ungdomar klara sig själva. Det är en period i livet då man är lättpåverkad och övar sig på att tänka kritiskt. Detta dras till nytta i dessa verk och skapar berättelser som är både spännande och intressanta sett ur psykologiska vis. Hur människor reagerar på olika situationer och när känslor tar över. Att låta ungdomarna vara själva gör helt enkelt allting så mycket mer spännande och intressant.

Har ni tips på böcker som innehåller något av dessa tar jag mer än gärna emot dem!

12 kommentarer:

  1. Vet du att Battle Royale finns som bok också (och som manga, men den är jättedålig)? Finns tyvärr inte översatt till svenska, men engelska :) skulle inte vart så kul att läsa den på japanska ;)

    SvaraRadera
  2. Flugornas herre av William Golding handlar om barn/ungdomar som hamnar på en ö efter en flygplanskrasch. Inte lika AWESOME som Imorgon när kriget kom (inte ens lika på något sätt) men lite inom samma gren.

    Vickis vintagebutik var verkligen fantastisk! :) (Hööög dregelfaktor...)

    SvaraRadera
  3. Håller med om mycket av det där! Dock tycker jag att "twistar med mindfuck" som du så underbart beskriver det kan bli lite... jag vet inte, uttjatat? Det känns som att det har kommit för mycket såna böcker (och framför allt finner) på senaste tiden. Då nästan väntar man sig ett sånt slut. När det görs bra är det sjukt spännande däremot!

    SvaraRadera
  4. Håller verkligen med dig!
    Btw skulle du kunna kika in på min blogg och ta en titt på min bookhual, det skulle vara superkul med lite respons! :)

    SvaraRadera
  5. Varning för långt meddelande:
    Det här inlägget gillas mycket - himla bra ingredienser, må jag säga!

    Mindfucks är absolut bland det bästa jag vet - både när det kommer till böcker och filmer. Här finns det två filmtips jag kan ge (; inte för att det kanske var sådana du ville ha): Inception och Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

    Tv-serien The Walking Dead (baserad på seriealbum) har en del med det psykologiska att göra - hela världen har ju blivit infekterad och nu ska en grupp tillsammans försöka överleva och hitta en lösning/botemedel på zombieförvandlingen. Klassikern Brave New World av Aldous Huxley är en dystopisk bok som väcker en del tankar, mycket om det psykologiska.

    Överlag är jag så himla svag för populärkulturreferenser som jag förstår, och det är som uppenbarelser när de tas upp! Numera kan man liksom nicka och instämma, skratta ännu högre, när man sett eller läst något. Exempel är The Catcher in the Rye, The Graduate och Pride & Prejudice. Eller när man ser (som du säger) att en karaktär läser eller lyssnar på samma band som du. Har nämligen tagit för många screen caps ur tv-serien Veronica Mars när Piz står i radiorummet och man skymtar en The Fray-poster i bakgrunden, haha. :D

    Svar: Jag hoppas verkligen också att jag tycker om The Bell Jar.

    Och det var så lite så! Det är viktigt att ge komplimanger så jag ser till att göra det när jag kommer ihåg (är nog överlag ganska dålig på det). :-)
    Haha, jag ska ge Starkids-produktioner en chans då. Sommar à la Potter låter ju ganska storslaget.

    SvaraRadera
  6. SV: Ja precis, på så sätt är den ju väldigt bra.
    Den skiljer sig en hel del från andra böcker man läser, men det kan ju ibland vara bra att variera lite :)

    SvaraRadera
  7. Jag är väldigt svag för böcker som handlar om läsning och böcker och där huvudpersonen är besatt av böcker. Roald Dahls Matilda är ett exempel. Ett annat exempel är nattens bibliotek av Albert Manuel. Den är inte skönlitterär, men den är som en äventyrsroman för oss bokälskare! Tror du skulle gilla den.

    SvaraRadera
  8. Svar: Läste den för ett tag sen, ska finnas en recension nånstanns på bloggen. Tycker att den var riktigt bra, och kan lova att det är mer blod i boken än i filmen (filmen känns söt i jämförelse med bokens "fina" beskrivningar)

    SvaraRadera
  9. Svar: Varsågod för påminnelsen! Och jag instämmer såklart med att det är bra att svtplay finns. :-)

    Anade att du redan hade sett filmerna, men man ska aldrig vara helt säker! Haha. Jag kan ju då meddela att The Walking Dead är så långt ifrån The Vampire Diaries man bara kan komma. Det är brutalare, läskigare och så mycket mer känsloladdat (beroende på vem man frågar). I TWD är mer verklighetstrogen och känslan man får är att det hela verkligen är på död och liv, medan karaktärerna i TVD tycks kunna återuppstå gång på gång, vilket kan bli lite tröttsamt. Så lite så!

    SvaraRadera
  10. Sent svar: Ja det är den i Doctor Who! Det var därför jag ville se den. Har sett den med kyrkan på också, i Paris. Jag åker över hela världen för att se på tavlor som varit med i Doctor Who...

    SvaraRadera
  11. SVAR: Måååånga smileysar! :P

    SvaraRadera
  12. Twister med mindfuck - jo, men man förstår ju precis vad du menar!

    Håller verkligen med dig om Shutter Island. Vid första genomläsningen är storyn i sig gripande och kittlande, och när man sedan inser hur det egentligen hänger ihop... Ååååhh, då blir det ju bara ännu bättre.

    SvaraRadera