söndag 6 maj 2012

Mitt klimatkatastrofala liv

Mitt klimatkatastrofala liv
Skriven av Saci Lloyd


Den här boken tar upp det heta ämnet miljöförstöring. Här presenteras ett dystopiskt Storbritannien år 2015, där miljökrisen har ställts på sin spets och regeringen tvingas ta till strikta koldioxidrestriktioner för att skapa någon sorts kontroll. Huvudkaraktären Laura skriver i sin dagbok om de nya restriktionerna och hur miljöförstöringen påverkar hennes liv på alla tänkbara sätt.


Jag har aldrig varit en person som tänker väldigt mycket på miljön. Visst köper jag ekologiskt om det finns och cyklar till stationen istället för bussen, men mer än så är det inte. Nu förväntas jag nog skriva hur den här boken fick mig att öppna ögonen inför miljöförstöring, men det gjorde den inte. Det kändes så otroligt uppenbart att den här boken är skriven för att göra ungdomar mer medvetna om miljökrisen. För att sedan "gömma" budskapet lite så skrivs den i dagboksform med ett lite coolt och sarkastiskt språk så att det ska bli kul att läsa. Jag känner bara att jag vill gå emot det som sägs i boken och bli värsta miljöboven bara för att vara lite rebellisk. Eller, i alla fall fortsätta med att inte stänga av datorn och släcka lampan, vilket jag egentligen borde göra.


Nu säger jag inte att jag inte gillar den här boken. För miljöproblemet utgjorde inte alls hela boken. Jag gillar huvudpersonen Laura, och särskilt hur hon tar tag i sina problem istället för att grubbla på dem, vilket var jätteskönt att läsa om. Ni vet hur frustrerande det är i böcker när huvudpersonen går och grubblar över något jättelänge, och vi som läsare vet att allt löser sig om hen bara pratar med rätt person. Jag gillar verkligen att Laura inte grubblar helt enkelt.
Jag gillar också hur hon och hennes omgivning inte är helt positiva till hur dessa nya miljölagar har påverkar deras livsstil. För det är rätt mycket att offra. Intressant också hur Lloyd har valt att ta upp det här med hur olika människor väljer att hantera krissituationer. Hela Lauras familj reagerar helt olika på de nya lagarna, och förändras rejält för att klara deras nya sätt att leva. Jag tycker dock inte att karaktärernas utveckling kändes helt trovärdig. Eller snarare tycker jag att utvecklingen fattades. De förändrades bara med en gång, från att ha varit en person till att bli en annan. Det kändes inte heller som att jag fick grepp om alla karaktärer, de kunde vara helt olika vid olika tillfällen.


Det jag verkligen gillade i boken var det som jag alltid brukar älska i dystopier - regeringen. Det är skrämmande att läsa om hur regeringen hanterar det nya samhällssystemet och alla naturkatastrofer. Hur de från att vara på folkets sida lyckas bli deras fiender och hur de i samma veva som de skapar nya lagar för att rädda miljön också fråntar folket mycket av deras frihet. Vad som gör det så skrämmande i den här boken är att den utspelar sig i en snar framtid i ett land inte så olikt Sverige. Skulle Sveriges regering kunna ta makten på det sättet? Detta är alltid intressant att tänka kring i dystopier.


Jag tycker det här är en bra bok. Ibland lite för uppenbar, och inte helt bra på alla plan. Men spännande, underhållande och tänkvärd. Har dock sett att det finns en uppföljare på engelska, och jag vet inte om jag kommer läsa den. Det känns som att historien är färdig redan.



Titel: Mitt klimatkatastrofala liv
Originaltitel: The Carbon Diaries 2015
Författare: Saci Lloyd
Översättare: Lottie Eriksson
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2008
Sidor: 333

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Det jag inte tycker om med den är att den utspelas inom en så snar framtid. Det hade varit mer trovärdigt om det utspelas runt 2025. Jag är jättesugen på att läsa uppföljaren.

    SvaraRadera
  2. Den låter intressant. En dystopi som faktiskt tänker på miljön... Jag är jättekänslig för miljön. Jag brukade inte vara det, men så läste jag massor om det och såg filmer om det och nu hatar jag mig själv varje gång jag kör bil (vilket är hela tiden här!) Har du sett En obekväm sanning? Den är rätt hemsk.
    Jag skulle också vilja läsa den för jag vill att regeringen ska ta åtgärder för att göra klimatet bättre. Förbjud allt som är dåligt för planeten! Men det verkar inte vara bra i boken?

    SvaraRadera
  3. Det här är den enda recension som jag velat läsa om boken, haha. Fast det har snarare att göra med att det är du som skrivit den eftersom jag inte varit nyfiken på boken. Intressant med en dystopi om klimatet i fokus. Har nog aldrig tidigare stött på en sådan bok..

    Svar: Apropå Darren Criss antar jag att du älskar A Very Potter Musical och A Very Potter Sequel? Vilket påminner mig om att jag fortfarande måste titta på dem.. Och jag blev också sugen på att läsa om Ibland bara måste man, och hittade att Noah tydligen har spretigt hår med! Hurra. :D

    SvaraRadera