fredag 14 mars 2014

mina bojkottar

Jag har blivit lite mer medveten när jag handlar nu på senaste tiden. Att köpa något är vara delaktig i den varans produktion och allt den genomgått fram tills dess att du nu köper den. Det kan vara orättvisa arbetsförhållanden, miljöovänliga kemikalier eller något oetiskt inom produktionen. Jag tänkte därför lista upp de varor jag numera bojkottar och även be er som läser att kommentera om ni vet något mer.

  • Kött. Den mest självklara punkten på listan, som jag numera undviker på grund av dess påverkan på miljön. Enligt FNs livsmedel- och jordbruksorgan så beror 18% av världens utsläpp av växthusgaser på just djurindustrin. Dessutom lever djuren i vidriga förhållanden (läst mer hos Djurrättsalliansen). Anledning till bojkott: Miljön och djurens situation.

  • American Apparel. En amerikansk klädkedja med reklam som är så sexistisk att jag mår illa. Unisextröjor där männen har både knäppta skjortor och byxor på sin reklambild medan kvinnans bilder ser ut som någon sorts hemmaporr (är det ett ord?). Eller hur de kvinnliga modellerna fotas halvnakna i sängar där de ska påminna om små flickor. Läs med på bloggen En blommig tekopp eller surfa in på Genusfotografen, där hens bloggläsare röstat fram American Apparel till Årets sexist 2013. Anledning till bojkott: sexism. 

  • Urban Outfitters. Den här klädkedjan har gjort en del saker jag är ganska skeptisk till. 2009 kom det fram att butiken i Sverige inte hade någon anställd personal - alla var inhyrda (http://www.handelsnytt.se/snart-ett-ar-som-inhyrda). De har sålt en t-shirt med ordet "depression"tryckt överallt och värst av allt - ett linne med texten "eat less", läs mer här. Att glamorisera depression och ätstörningar är INTE okej. Anledning till bojkott: glamoriserar depression och ätstörningar, fuffens med anställning.

  • Zara. Ännu en klädkedja, och den här bojkottar jag på grund av dess knäppa arbetsförhållanden. Hur anställda fått i uppdrag att göra andra anställda otrygga och hur anställdas övertid bara försvunnit. Läs mer här. Anledning till bojkott: läskiga arbetsförhållanden.

  • Cloetta. Greenpeace har just nu en kampanj mot konfektyrföretaget Cloetta, som envisas med att ha palmolja i sina produkter. Palmoljan kommer från oljepalmen och Cloettas palmolja kan inte garanterats ha producerats utan att regnskogen kommit till skada. Anledning till bojkott: palmolja som kan skada regnskogen.

  • Head & Shoulders. Jag brukar inte använda just Head & Shoulders när jag tvättar håret, men det är väldigt många som gör det utan att veta att det också innehåller palmolja. Deras palmolja kan inte heller garanteras vara producerad på villkor som inte förstört regnskogen, något som Greenpeace uppmärksammar i en annan av sina kampanjer just nu. Anledning till bojkott: palmolja som kan skada regnskogen.

Det var nog alla mina konkreta tips. Sedan försöker jag numera att även köpa second hand i så stor utsträckning som möjligt eftersom det är både miljövänligt och billigare. 

Så om ni har något mer som ni tycker är värt att ta upp så är det bara att kommentera, jag skulle bli väldigt tacksam!

9 kommentarer:

  1. Oj, jag visste inte det om Urban outfitters. En till anledning att bojkotta mjällschampo: zinkpyriton. Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/mjaellschampo-giftigt-foer-fisk-71078

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det ska jag verkligen lägga till, tack!

      Radera
  2. Åh, vilken bra lista. Ska definitivt ha med den i åtanke när jag handlar. En sak som jag tycker att alla borde bojkotta är tigerräkor/scampi. Även om det är förfärligt gott så är det väldigt dåligt för miljön. Läs mer här: http://www.scampi.nu/miljo.php

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt att du tar till dig den! Tigerräkor ska jag absolut lägga till, tack!

      Radera
  3. Jag skriver under på allt det där, och för min del vill jag tillägga:

    - ägg. Oavsett om man köper vanliga ägg eller kravmärkta ägg från "frigående höns" så har hönsen det inte bra. "Frigående höns" sitter förvisso inte i bur, men de trängs ihop med väldigt många andra höns så det blir inte mycket space per höna. Och tänk på alla stackars små tuppkycklingar som man inte har någon användning för, de mals levande i elektriska kvarnar och blir till djurfoder för boskapen.

    - mjölk. Mjölk är kalvmat. Korna tvångsinsmeneras och ekologiska mjölkkor får tillbringa cirka två dygn tillsammans med sin kalv innan den, i de flesta fall, går till slakt. Mjölkkor som inte är ekologiska separeras från sitt barn ganska omgående.

    Ett alternativ till att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer är att handla så mycket ekologiskt och fairtrade som möjligt. Ett tips som är bra både för miljön och för människor som har det svårt i u-länder kan vara att t ex köpa tvättnötter från Afrika eller Asien. De är oftast producerade av fattiga kvinnor som tack vare tvättnötterna kan försörja sig själva och sina barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägg och mjölk är verkligen något en måste dra ner på, enda anledningen till att jag inte skrev upp dem är för att jag själv äter dem fortfarande. Men jag skriver upp dem! Tvättnötter hade jag faktiskt aldrig hört talas om men det låter ju som en sjukt bra grej, tack för tipset!

      Radera
  4. Å, tack för ditt inlägg, Nea! (Detta kommer nog blir ett långt inlägg, skriver jag innan jag är färdig.)
    Jag pratade med några häromdagen om miljö och hur vi ska veta att saker och kläder blir tillverkade på rätt sätt. Visst, det finns rättvisemärkt och ekologiskt osv, men hur ska vi veta att det verkligen stämmer? Jag försöker göra så mycket jag kan för att miljön ska må bättre, men reaktionen jag fick häromdagen var ungefär "lugna dig, Sofie, du kan inte göra allt", och nej, det kan jag definitivt inte, men något?!
    Jag tackar för ditt inlägg för att det känns som att det är så många som inte bryr sig. Jag tänker väldigt mycket på miljö och rättvisa, och det var så skönt att du hade en konkret lista och att du visar ditt ställningstagande. Mycket av det du skrev visste jag inte om heller. T.ex. American Apparell, jag läste blogginlägget du länkade till och blev så äcklad av skiten! Alltså... finner inte ord som kan beskriva denna äckliga inställning till människor (kvinnor).

    Hoppas att jag skrev något vettigt i detta inlägg. Huvudmeningen är dock: tack för ditt inlägg och för att du bryr dig och visar det! Det ger mig hopp och jag tror det är sjukt viktigt!

    Jag bloggar lite om sånt här på sofienordquist.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller så med dig - det är bättre att göra något än inget! Det är verkligen viktigt att börja bry sig om vad det är en konsumerar eftersom konsumenten styr så mycket av produktionen.

      Vad härligt att du gillar inlägget, jag kollade in din blogg och ska definitivt börja följa för du hade supermånga bra idéer!

      Radera
  5. Tips! Saltå Kvarn! Alla tror att de är så himlahimla bra, när de i verkligheten vägrar vaccinera sina barn och odlar grejer i djurskallar (=ÄCKLIGT).

    Har till och med källa: http://www.biodynamisk.se/files/broschyr_biodynamiska_preparat.pdf

    SvaraRadera