torsdag 6 mars 2014

BILDERBOKSKÄRLEK

Nu på senare tid har jag börjat älska bilderböcker så himla mycket, vilket är ganska jobbigt när jag jobbar i en bokhandel. Under sportlovet förra veckan köpte jag boken Under månens trollmakt som kom ut för några år sedan. På framsidan står det "bilderbokskonst för barn från hela världen" och redan när jag läste det kände jag bara JA, detta av två anledningar.

Anledning numéro un: det står klart och tydligt KONST. Inte bilder utan KONST, vilket är precis vad bilderböcker är. När något skapas för barn har vuxna en tendens att nedvärdera det men PLS DON'T för det finns så mkt fantastiskt ni missar. 

Anledning numéro deux: det är alltså bilderbokskonst från HELA VÄRLDEN. Har ni läst en bilderbok från Japan någon gång? Eller Tjeckien? Argentina? Inte jag i alla fall och fatta vad det suger, att växa upp i en global värld där en bara får se en pytteliten del av dess kultur. I den här boken får vi se MER och det är jättevackert. Tråkigt nog så är fortfarande en majoritet av illustratörerna från västvärlden vilket var sådär jobbigt väntat. Men fortfarande – awesome bokidé!



Shaun Tan är också en sån där bilderbokskonstnär, men hans böcker är dock mer till för vuxna än för barn. Att bläddra i dem är i alla fall världens upplevelse och jag låter mitt ex av Sommarregler stå och visa upp sig på min ganska så ofta avstängda tvskärm. 

*Uppdatering av mina fotografskillz: jag har numera lärt mig att inte ha fingret framför linsen.
Nästa mål: ta bort skärmskyddet om jag ska fotografera stället där det ligger*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar