torsdag 7 mars 2013

Varma kroppar

Varma kroppar
Skriven av Isaac Marion

På en flygplats i ett post-apokalyptiskt USA lever R. R är egentligen död men trots det kan han både gå, grymta och äta - helst människohjärnor. Det finns fler zombies på flygplatsen med R och ibland ger de sig ut och jagar efter levande människokött. Den här gången träffar han dock Julie, och plötsligt inser han att det finns mer i livet döden än att gå, äta och grymta.

Tack vare tv-serien The Walking Dead älskar jag zombies. Därför var jag ganska så skeptisk till en bok där en zombie plötsligt börjar tänka och känna saker. Det blir lite som att förstöra hela idéen med zombies, hela deras koncept är just det att de bara är ett mänskligt skal. Som tur är så fungerar det faktiskt, just eftersom Isaac Marion inte tar det på så stort allvar. Humor kan liksom rädda det mesta. Så Nea diggar R - den failade zombien.

Segt blir det under läsningens gång, främst när det inte handlar om R utan om Julies gamla pojkvän. Trots att de partierna var nödvändiga för boken tycker jag att de kunde berättats på ett mer underhållande sätt. Det kändes som att författaren, precis som jag, bara ville ha de där för att kunna berätta historien ordentligt. De partierna i boken hade kunnat bli mycket bättre.

Nea gillar hur Isaac Marion vågar stoppa in lite deep shit i boken om begreppet mänsklighet. Hur stor skillnad är det på orden "mänsklig" och "människa"? För trots att jag uppskattar humorn i boken väldigt mycket så uppskattar jag detta ännu mer. Tack vare detta blir boken en salig röra av olika element som kompletterar varandra bra. Spänning, kärlek, djupa funderingar, humor och fantastiska dialoger mellan R och hans vän M. Att mixa ihop allt detta skulle antingen kunna bli väldigt bra eller väldigt dåligt, men jag kan glatt meddela att i det här fallet blev det väldigt bra och jag gillar boken väldigt mycket.

PS. Jag såg filmen i veckan också. Den var jättefin, Nicolas Hoult också. DS


Titel: Varma kroppar
Originaltitel: Warm bodies
Författare: Isaac Marion
Översättare: Kristoffer Leandoer
Förlag: Mix förlag
Utgivningsår: 2010
Sidor: 286
Språk: Svenska

3 kommentarer:

  1. Svar (om än en aning sent som vanligt,men är man en pensionär som haft problem med kommentarerna så är man ^^): Bokbloggarcommunityt är verkligen helt underbart och jag blir nästan lite tårögd bara jag tänker på hur underbart det är! Dessutom håller jag med om att utan det hade vi aldrig blivit pensionärsbuddies<3 Bästa ever!

    SvaraRadera
  2. Åh vill se den filmen!! Får se om jag läser boken efteråt, verkar bra den också :)

    SvaraRadera
  3. Hade lite glömt bort både boken och filmen...men nu blev jag påmind om att jag både vill läsa boken och se filmen :)

    SvaraRadera