onsdag 27 mars 2013

Doctor Who: The Story of Martha

Doctor Who: The Story of Martha
Skriven av Dan Abnett
Uppläst på ljudbok av Freema Agyeman (hon som spelar Martha i tv-serien)

Jag varnar för spoilers för er som inte sett avsnitten i slutet av säsong 3 av Doctor Who

Den här boken utspelar sig mellan avsnitten The Sound of Drums och Last of the Time Lords. The Master har tillfångatagit the Doctor och regerar nu över hela jorden. Martha lyckades fly tack vare the Doctors vortex-manipulator och nu ska hon utföra det uppdrag som the Doctor viskade i hennes öra. Under ett år ska hon resa runt jorden och berätta sin historia för jordens invånare samtidigt som the Master bestämt vill ta fast henne.

Den här boken blev lite av en besvikelse. Jag tycker Marthas resa är så häftig när hon berättar om den i tv-serien. Hur det helt plötsligt har gått ett år och hur hon har kämpat helt själv för mänsklighetens frihet - och lyckats. Jag fick sådan respekt för henne och gåshud kröp fram på armarna för jag tyckte det var så mäktigt. I den här berättelsen tycker jag att det där mäktiga och storslagna försvinner lite. Ungefär halvägs in i boken tänkte jag att det kanske hade varit bättre att låta den här historien vara osagd. Spänningen i Marthas historia ligger i att ingen vet något om den, hon är den enda som vet alla detaljer i en del av jordens historia som mänskligheten glömt bort. Nu vet jag om hur det gick till och det episka har till viss del försvunnit.

Jag önskar att fokusen hade legat mer på karaktärerna istället för handlingen. Under hennes resa träffar Martha många människor och ibland kunde det bli riktigt känslosamt. Den enda jag dock kommer ihåg nu när jag lyssnat klart är kommissarie Griffin, som hade en ganska så klyschig men mysig karaktärsutveckling. Saken är den att jag känner inte heller att Martha blev någon intressant karaktär, trots att hon är huvudperson. Jag fick inte reda på något nytt om henne eller se något spännande personlighetsdrag som jag inte visste om. Handlingen, som det var mycket mer fokus på, intresserade mig inte alls så mycket som jag hoppats. Många konstiga sci-fi-ord som nu i bokform var viktiga att förstå eftersom en inte ser bilden framför sig. Jag tror över huvud taget att historier som den här passar bättre på tvn.

Sammafattningsvis var den här boken alltså en besvikelse vilket också är en besvikelse. Trots att Freema Agyeman visade sig vara en grymt bra uppläsare med alla underliga tonlägen. Nej jag tror inte riktigt jag klarar av historier om den bästa tv-serien jag vet i ett annat format än vad jag är van vid. Det var så mycket som jag saknade eller som kändes fel. Plus att The Story of Martha borde vara en untold story för episkhetens skull.


Titel: Doctor Who: The Story of Martha
Författare:  Dan Abnett
Uppläsare: Freema Agyeman
Förlag: BBC Books
Utgivningsår: 2008
Språk: English

3 kommentarer:

  1. Hej Nea. Gav dig en sådan där Liebster-award-grej i mitt senaste blogginlägg, http://www.bokfarden.blogspot.se/2013/03/en-utmarkelse.html:)

    Tyvärr har jag aldrig sett Doctor Who. Någonting jag verkligen borde ha gjort som den anglofil jag är. Den visas väl inte på någon svensk kanal, va?

    SvaraRadera
  2. Jag har letat runt ett tag och tänkt att jag ska försöka mig på att läsa någon Doctor Who-bok, men det finns så många att välja på! Jag är lite rädd för att de kommer ha den här typiska böcker-som-skrevs-efter-filmen/tv-serien. Jag får fortsätta att titta runt lite om jag hittar någon jag vill ge en chans.
    Bra recension! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är också lite nervös för det, det var därför jag läste den här. Nu tror jag dock att det kanske skulle passa bättre med en Who-bok där hela äventyret är påhittat efteråt ändå. Då blir det ändå två olika saker :)

      Radera