tisdag 4 december 2012

A Game of Thrones

A Game of Thrones
Skriven av George R.R Martin

Det känns lite hopplöst att försöka skriva om vad den här boken handlar om, så jag tar det väldigt kort.

Den utspelar sig alltså huvudsakligen på kontinenten Westeros, och hela kontinenten har en kung som sitter på järntronen. En tron som många vill sitta på. Själva boken börjar när den nuvarande kungens närmsta rådgivare har dött, och kungen ber sin gamle vän Ned Stark att ta den gamle rådgivarens plats. Det finns inte så mycket mer att säga än att detta är startskottet för ett stort politiskt maktspel om den åtråvärda järntronen.

Jag är ganska så stolt över att ha läst den här 800 sidor långa tegelstenen. Okej inte ganska stolt typ väldigt grymt mycket stolt. Men det tog ett tag - ungefär en och en halv månad - att ta mig igenom den. För det är rätt tungt att läsa alltså, med både liten text, ganska avancerad engelska och typ tusenfyrtiosju namn att lära sig. Det gällde att ha fokus när jag läste den, inte slöläsning á la Meg Cabot.

Jag gillar verkligen hur episkt allting är i den här boken. Så storslaget och definitivt, där varje liten handling får massor av följer och alla relationer är styrda av politik. Det är så himla coolt! Allting är så komplext och genomtänkt, med karaktärer som är båda djupa och realistiska. Sen måste jag så klart räkna upp mina favoritkaraktärer också: Arya, Ned, Khal Drogo, Cersei och Tyrion. Awesome människor alltså.

Vad jag inte gillar är allt snack om politik och krigsföring. Politiken kunde vara kul, men oftast nämnde de då massor av namn jag inte visste vilka de var vilket gjorde att jag inte hängde med i snacket. Krigsföringen var bara ett sömnpiller, även om jag förstod allt. Både prat om krigsföring och beskrivningar av själva slaget är ju bara så tråkigt. Jag tycker mer om något i stil med "sen bestämde de sig för att kriga, sen krigade de och ena sidan vann". Sen går storyn vidare till karaktärerna och den intressanta handlingen igen.

Den intressanta handlingen har lite att göra med att boken berättas ur olika karaktärers perspektiv, och vissa var roligare än andra. Jag älskade Aryas perspektiv, och Sansas och Neds också. Daenerys var också väldigt intressant även om jag inte gillade hennes karaktär riktigt. Jag gillade dessa mer eftersom jag gillar karaktärsutveckling mer än handling, och hos dessa handlade det väldigt mycket om relationer och tankar. Hos t.ex. Catheryn och Bran var det mer konkret handling, vilket blev lite långtråkigt.

Jag är inte helt förtjust i slutet. För mig kändes klimaxen ungefär två tredjedelar in i boken (ni som har läst den vet nog vad jag menar annars kan ni markara det inom parantes här (det som hände med Ned). I jämförelse med resten av boken tycker jag att slutet hade behövt vara mer storslaget och episkt. Nu kommer jag knappt ihåg det. Synd liksom, för det hade varit coolt med ett riktigt spännande slut.

Kort och gott kan jag säga att jag gillade boken, men den var lite för lång och svår för att uppskattas ordentligt. Men resten av serien ska definitivt läsas!


Titel: A Game of Thrones
Författare: George R.R. Martin
Förlag: Harper Collins
Utgivningsår: 1996
Sidor: 801
Språk: English

12 kommentarer:

  1. I tv-serien är det just den klimaxen som sker mot slutet, i näst sista avsnittet tror jag! Slutet där är ganska episkt, då det avslöjas vad Daenerys kan åstadkomma. Även där tar det ett tag innan man lär sig att hålla koll på karaktärerna, men då har man iaf konkreta ansikten att identifiera.
    Hade planerat att läsa dessa böcker, men tror det blir ett alldeles för stort projekt :P speciellt när inte alla böcker har kommit ut än. Håller mig till tv-serien så länge, jag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det låter som att tv-serien har lagt upp den bättre. Jag måste ta och se klart den. Såg fem avsnitt bara innan jag började läsa boken. Ja det är ju ett ganska stort projekt, det räcker säkert jättebra att se serien om du gillar den ;)

      Radera
  2. EHHHHH Hur kan du inte gilla Dany men gillar Khal Drogo? Dany som är queen of my heart och bäst i hela världen och (i TV-serien) universums vackraste person? Jag tar det här väldigt hårt för det är DANY!
    (Fast hon kanske inte är så kul i första boken? Minns inte. Men Khal Drogo är ju jättecreepy.)

    Jag sitter typ och vilar ögon när det blir för mycket politiksnack och sen minns jag aldrig namnen. Och det blir inte lättare! Det är så fruktansvärt många karaktärer med... Ska du fortsätta serien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej Dany är cool, men en så himla jobbig karaktär. Kan iofs tänka mig att hon är bättre i tv-serien. Khal Drogo är så cool. Från början typ avskyr jag honom men sen börjar jag nästan älska honom.

      Gud ja det är så himla långtråkigt! Japp jag ska fortsätta, men nu är jag i alla fall förberedd på att det blir mer politiksnack :)

      Radera
  3. Jag är också jätte stolt över mig själv för att jag har läst boken!! Håller med om att det blev för många namn ibland och lite för mycket politik. Men jag har alltid varit en sådan som älskar epic fantasy och där ingår ju oftast väldigt mycket politik, så jag antar att jag även gillar det lite. Aaah, måste fortsätta med A Clash of Kings snart. Har typ bara kommit 30 sidor, haha. Måste även fortsätta med tv-serien. Hmm..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woho, high five för att ha läst den nu! Jo jag brukar också gilla politik (beroende lite på vad det handlar om tror jag), men det här var inte något som jag gillade så mycket. Önskar att jag gjorde det. Haha jag känner samma här! Det tar emot lite att börja på en så tjock bok, för man vet att man kommer att läsa den ett tag framöver.

      Radera
  4. Har hela serien stående för läsning någon gång framöver., fast jag har den i svensk utgåva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh härligt! Hoppas du gillar den ;)

      Radera
  5. Har första boken hemma, det ska bli grymt kul läsning även fast den är lite skrämmande... Politik + fantasy = Ebba love! Har höga förväntnigar! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att den är väldigt skrämmande att börja på. Hoppas du gillar den! :D

      Radera
  6. LÄS, MINA KÄRA PADAWANS, LÄÄÄÄÄS! Är på femte boken för närvarande och jag kan inte ens beskriva hur episk den här serien är :D FAAAANGIIIIRL :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh vad sugen jag blir på att fortsätta på tvåan när du säger så :D

      Radera