söndag 9 december 2012

Torka aldrig tårar utan handskar - Kärleken

Torka aldrig tårar utan handskar - Kärleken
Skriven av Jonas Gardell

I intervjuer har Gardell sagt att han med den här boken ville ta upp ett ämne som det aldrig tidigare riktigt pratats om i Svergie - bögarnas situation när aids kom till Sverige under 80-talet. Därför skrev han den här boken om två killar - Benjamin och Rasmus. Rasmus är uppväxt i en småstad i Värmland och har alltid känt sig lite utanför. Efter gymnasiet bestämmer han sig för att flytta till sin moster i Stockholm. Där upptäcker han en helt ny värld där han faktiskt känner sig hemma. Benjamin växte upp i en familj som är trogna medlemmar i Jehovas vittne, och han är själv en stolt medlem. Men sen träffar han Rasmus, och då blir allting annorlunda.

Redan vid första sidan har man ju en aning om att det här inte kommer bli en så lycklig historia, i och med att den handlar om aids. Och trots att det här bara är den första boken i en serie om tre (del två utkommer i januari) så är det ganska så sorgligt redan nu. Jag läser och vet liksom att jag inte får fästa mig för mycket vid alla underbara karaktärer, för jag vet hur ledsen jag kommer bli sen. Men det är omöjligt, för alla karaktärer är så fina och verkliga och de känns verkligen så levande. Typ Paul. PAUL. Jag älskar honom.

Boken kändes verkligen ärlig, och det märks att Gardell har en historia att berätta. Ibland kommer det små stycken med relevant fakta om hur aids växte fram och hur det påverkade samhället, vilket hade kunnat bli lite krystat men jag tycker det passade i sammanhanget.

Ibland kunde det bli lite långtråkigt, särskilt i partierna då man fick följa Sara och Harald. Jag ville ha så mycket Rasmus och Benjamin som möjligt, så de partierna kändes bara tråkiga. Jag kan dock förstå att de var med för att läsaren ska känna ännu mer för karaktärerna. Men det känns som att det hade kunnat vara lite mindre av Sara och Harald ändå tycker jag.

Sen har jag även sett tv-serien som är baserad på boken, och även de två böckerna som ännu inte kommit ut, och jag måste säga att jag nog tycker den är strået vassare än boken. Det kan vara så att jag tycker det eftersom jag har sett hela serien, men bara läst första boken. Ska bli spännande att läsa andra boken. Tredje vet jag inte om jag kommer klara av att läsa med tanke på alla tårar som kommer skymma sikten.

Jag tycker i alla fall att det här är en väldigt bra bok, även om den inte helt nådde upp till mina skyhöga förväntningar. Det var de där sega partierna tror jag. Verkligen värd att läsa är den, och se serien sen också. Men efter att du läst boken alltså, you know the rule.

Men seriöst läs den alltså, jag är rätt säker på att den kommer bli en modern klassiker.


Titel: Torka aldrig tårar utan handskar - Kärleken
Författare: Jonas Gardell
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2012
Sidor: 291

4 kommentarer:

  1. Åh! Vill verkligen läsa den! :D

    SvaraRadera
  2. Hej Nea!
    Har själv sett serien på tv, jag tyckte också den var väldigt väldigt bra. Bland det bästa jag sett!

    Från farmor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej farmor!

      Vilken kul överraskning med en kommentar från dig. Ja Torka aldrig tårar är ju bara för underbar!

      Hälsa farfar!
      Kram Nea :)

      Radera