måndag 19 augusti 2013

Kretsen

I min läsdagbok står det att jag läste ut Kretsen av Maggie Stiefvater den 15 juni i år. Alltså var det ungefär ett sommarlov sedan, och jag har glömt mycket av den. Men jag tycker att det kan vara lite spännande att recensera böcker en tid efter det att jag läste dem. Då har jag fått lite distans till dem, tid att tänka och också tid att glömma bort. Det är då alla småtankar sållats bort och det blir upp till bevis att se vad som var värt att minnas från boken. Så nu ska vi se vad jag minns och tyckte om Kretsen av Maggie Stiefvater.

Själva boken handlade om (fuskar lite och söker upp namnet trots att jag bara tänkt skriva det jag minns själv men jag suger på namn) Blue som lever med sin mamma och mammans spådamskollegor. De har sedan hon var liten sagt till henne att om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer hen att dö.

Den andra protagonisten är Gansey, en elev på den snobbiga internatskolan i staden. Han och hans kompisar söker efter en gammal kungagrav som sägs ligga någonstans i deras närhet.

Efter en incident på en kyrkogård träffas Blue och Gansey, och de upptäcker att de båda behöver hjälp av varandra för att få sina svar.


Mina enda anteckningar jag har från när jag precis läst ut boken lyder "Första halvan var seg, med mycket info att ta in. Andra halvan sträckläste jag pga skitbra". För första halvan av boken var ganska så jobbig. Många nya ord och människor att komma ihåg, särskilt Ganseys gäng hade jag svårt att memorera. Men Blue var en kul karaktär och ofta Gansey och hans gäng också, vilket höll humöret på en i alla fall okej nivå i första halvan.

"Andra halvan sträckläste jag pga skitbra". Seriöst; familjedraman, magiska platser, kompisdraman, rika internatskolekidz, kick-ass mostrar, magisk realism-ish, coolt kompisgäng konspirerar. JA TACK. jag vill läsa mer om dynamiken i gänget och den där spännande magin. Nu har äventyret börjat, trots att det var lite segt i starten, och jag känner mig så redo!

Den andra delen tror jag helt enkelt kan bli riktigt, riktigt bra. Då hoppas jag vi inte behöver den där stela presentationen från första halvan, utan kan återses som gamla vänner och börja med the fun part med en gång.

Titel: Kretsen
Originaltitel: Raven boys
Författare: Maggie Stiefvater

Översättare: Carina Jansson
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: Orginalversion 2012, svensk version 2013
Sidor: 318
Språk: Svenska


Tack B.Wahlströms för rec.ex!

1 kommentar:

  1. Jag hade också svårt med det där grabbgänget i början, kändes som om alla var samma person ungefär :P

    SvaraRadera