fredag 30 augusti 2013

Fjärde riket

Fjärde riket
Skriven av Maria Nygren

En bit in i höstterminen i nian börjar Blenda i en ny klass i en ny skola. Redan första lektionen märker hon att Hedvig i hennes klass är den som bestämmer på skolan. Inte ens rektorn verkar våga gå emot henne. Blenda själv hamnar nere i botten av hierarkin tillsammans med omtänksamma LSD, eller Lena-Stina som hon egentligen heter, och efter en incident knuffas även Hedvigs bästa kompis ner från toppen till botten. Efter att de tre hamnat i ett grupparbete om Hitlers väg till makten så blir Blenda inspirerad. De tre ska ta makten från Hedvig med hjälp av samma knep som Hitler använde sig av.
"Såklart var Hitler ett svin. Men vi ska inte ta hans idéer. Det här handlar inte om vad han sa, utan om hur han sa det. Och om en sådan tönt lyckades skapa ett helt nytt rike så borde vi åtminstone kunna ta över klassen."
Att applicera Hitlers sätt att få makt på en hierarkin i ett högstadium är smått genialiskt. När jag var på bloggträff hos Bonnier Carlsen och fick höra en intervju med Maria Nygren (läs om det här) om Fjärde riket kände jag direkt världens craving efter att få läsa läsa läsa. Konceptet lät ju bara så häftigt, precis som filmen Mean Girls minus satiren men plus en himla intressant historielektion.

Första 100 sidorna var jag lite besviken på. De berättade mest om hur skolans hierarki såg ut och lite bakgrundshistoria till de olika karaktärerna. "Suck, stereotypen om den svenska ungdomsboken med tonåringar från alla olika socioekonomiska bakgrunder och deras deprimerade tankar på livet bekräftas återigen" tänkte jag. Ja de där första 100 sidorna hade jag läst förut.

Sedan började det jag taggat till - Blenda, LSD och Penny börjar planera. Lägga upp planer, öva retoriska knep och kartlägga klassens olika personligheter för att veta var de har dem. Det är fascinerande, skrämmande och riktigt spännande. Boken är skriven ur alla tres perspektiv och även Hedvigs, som faktiskt blev en riktig favoritkaraktär.

Det blir aldrig förutsägbart utan vändningarna kommer snabbt och oväntat. De moraliska frågorna om huruvida det är okej att låna knep från någon som Hitler och moralen i att använda sin retoriska talang till att övertyga människor om sin åsikt gav mig riktiga funderare.

Sista halvan av boken sträckläste jag och slutet gjorde mig himla nöjd eftersom så mycket lämnas till läsaren att ta ställning till och fundera kring. En bok som är både bra, spännande, tankeväckande och smart. Om jag vore lärare skulle jag lätt tvinga på den med mina elever så de kan ha roliga diskussioner om den.

Titel: Fjärde riket
Författare: Maria Nygren

Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2013
Sidor: 394
Språk: Svenska


Tack Bonnier Carlsen för läsex!

1 kommentar:

  1. Den här har jag också varit lite inne på att läsa, men den får nog vänta lite till ändå.. Men kul att du gillade den! :)

    SvaraRadera