tisdag 13 augusti 2013

The summer I turned trollkarlsmyndig

Nu är sommarlovet snart slut och jag längtar faktiskt till skolan lite samtidigt som jag vill att ledigheten ska hålla i sig en sommar till. Det här med att inte blogga på hela sommaren har varit jätteskönt, men nu börjar jag känna skrivabstinensen återvända. Därför tänkte jag att en liten sommarsum-up är på sin plats.

Läst i sommar:
Jag har haft en sådan underbar lässommar och passat på att göra riktiga djupdyk i två bokserier. Jag började med att läsa de tre sista böckerna i Staden-serien av Per Andes Fogelström och förundras över hur snyggt Fogelström skildrade Stockholms resa mot att vara "en stad i världen".


Sedan tog jag mig an andra tegelstenen i A Song of Ice and Fire, alltså A Clash of Kings. I början gick det en aning segt, men när jag väl kom ut till sommarstugan och alltså hade chans att läsa timmar i sträck så blev det plötsligt JÄTTEJÄTTESPÄNNANDE. A Storm of Swords slukade jag under min vecka i Spanien och fick total abstinens efter att komma hem till A Feast for Crows som jag läser just nu.

*litet tecken för att visa att vi nu lämnar ämnet böcker (typ, jag lämnar aldrig ämnet böcker helt och hållet)*

När jag var i Alicante råkade jag ut för en liten incident igen. Att ligga och läsa pocketböcker med ryggen mot solen går liksom inte riktigt där, för limmet smälter och sidorna ramlar ut. De femtio första sidorna i A Storm of Swords part 2 användes därför som bokmärke i resten av boken. Det såg himla sorgligt ut.
Bästa läsplatsen i Spanien var på balkongen under markisen med en kopp kaffe eller en Fanta lemon. Där överlevde böckerna i alla fall.

Jag var även i Berlin för andra gången i mitt liv. Första gången var på klassresan i nian, och då var vi så kulturella att vi valde shopping framför att se berlinmuren. Det återställdes nu. Dock är det synd att de kvarvarande bitarna av muren fylls av propaganda för andra hemskheter som Tengil och felstavningar.

Jag insåg också hur underbara bokbloggare är när jag lade upp den här bilden på twitter där jag skrev något random om solfjädrar och istället fick typ fem kommentarer om min bokhylla i bakgrunden. Bokbloggare är så fina!

 Jag, Amelie, Anna och Pia fick komma och hälsa på Frida på hennes fina landställe i skärgården också och vi hade the mys of our lives med morgon/dag/kvällsdopp och awesome Harry Potter-tittning (som jag halvsov till men min vakna del tyckte det var jättemysigt).

För några dagar sedan ordnade samma personer ett överraskningskalas för Frida som åker till USA i ett år. Det var JÄTTESPÄNNANDE att göra lömska planer för att lyckas få henne ända hem till mig utan att misstänka något. Frida jag kommer sakna dig!


Jag har också jobbat lite. Träffat kompisar. Sovit jättejättemycket (alltså what's up med att däcka vid tolv och ändå vakna vid tio????). Sett på fantastiska filmer som The Breakfast Club och Känn ingen sorg. 

I förrgår var jag på megamysig födelsedagspicknick för Alva (som har bokblogg numera!). Igår natt såg jag de fyra sista avsnitten av Buffy the Vampire Slayer och grät lite över hur mycket jag älskar den där serien. I början av sommaren såg jag klart bästa Community, den första humorserien jag älskat sedan Friends.

Hoppas alla har haft en totally awesome sommar, nuuuuuuuu köör vi!

15 kommentarer:

  1. Welcome back!!

    Min största lävsupplevelse i sommar var Vilhelm Mobergs emigrantepos, tror att det kan vara något för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Merci! Vad kul att du gillade Mobergs serie, jag har varit nyfiken på den väldigt länge så om du tror att jag skulle gilla den ska jag definitivt läsa den :D

      Radera
  2. Vilket mysigt inlägg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir! :D

      Radera
  3. Underbart inlägg! Att sammanfatta sommaren, ska nog göra desamma ;) Och tror du inte att jag kommer att sakna dig med?!?! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Merci! Ja gör det, jag älskar sommarsammanfattningar! Aww, massa saknad <3

      Radera
  4. Å min bok ramlade också isär sådär efter att ha varit min beachbook när jag var utomlands! Bröt typ ihop. Bokmänniskor kanske är påväg att bli socialt känslomässigt komplicerade. De mest verkliga känslorna börjar bli:
    Lyckan när favoritkaraktärerna hånglar
    Sorgen när nån karaktär dör
    Euforin innan man börjar läsa en ny bok
    Känslan av tomhet när boken är utläst
    Det känslomässiga lidandet när boken gör illa sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahah! Jag håller verkligen med, och lägger till den där otroligt frustrerande känslan när karaktärerna inte gör som en vill att de ska göra.

      Radera
  5. Åååh, Buffy! Är inne på säsong 6 =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj det är en bra säsong! Dock ganska så miserabel, var beredd att vara allmänt deprimerad när du tittar på säsong 6. På ett bra sätt.

      Radera
  6. Lät som du har haft en riktigt trevlig sommar! Jag funderar verkligen på att läsa Fogelströms Stockholmsskildring någon gång. Än har det inte blivit av... Du hade en jättefin bokhylla förresten ;)

    Nu skall jag se till att härma dig, och själv skriva en sommarsammanfattning på min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen du skulle gillar Mina drömmars stad, den var väldigt mysig! Ja skriv en, det är jättekul att skriva och jag peppar för att läsa det sen, jag älskar sommarsammanfattningar :D

      Radera
  7. Vilket underbart inlägg! Vad söt din kommentar på min blogg var, älskar att du kommenterade att du just gillade recensionerna då det är de som jag gillar att skriva mest! Tack så mycket!! <3 Jag har btw köpt A Clash of Kings nu och ska börja läsa, tänkte på dig! :D Är så taggad!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Det märks verkligen att du gillar att skriva recensionerna. AHHHHH, jag är typ taggad på att DU ska läsa den. SÅ SPÄNNANDE.

      Radera
  8. Amen, hörru! Vilken sommar du haft: Spanien! Alicante! Berlin! Och som ex-fröken känner jag något som liknar stolthet över att du läst flera Per Anders Fogelström på raken och sett finfilm från 80-talet så som The Breakfast Club. Det kommer att bli folk av dig, det är tydligt.

    SvaraRadera