onsdag 19 juni 2013

Rör mig inte och Rädda mig inte

Rör mig inte och Rädda mig inte
Skrivna av Tahereh Mafi
Den första och andra delen i vad jag trorkommer bli en trilogi


Lite om första boken:
När vi först träffar Juliette är hon isolerad i ett rum med endast sin dagbok och sin makt att döda människor genom sin beröring som sällskap. Hon vet inte vad som händer i världen utanför, bara att allt går åt helvete. Så kommer Adam och hon får en rumskompis som försöker lära känna henne, men hon är ju ett vapen. Ett dödligt vapen. Det verkar Årsetablissemanget också verkar ha insett, och de vill använda henne och hennes kraft. Men Juliette är stark och Juliette vill inte vara ett vapen.

Dystopier har varit hetaste bokgenren senaste tiden. Nästan för het ibland, jag har kommit på mig själv med att sucka lite åt alla korrupta regimer och tragiska kärlekshistorier applicerade i en knäpp framtid för att spica upp det lite. Så klart var jag rädd att även denna serie skulle vara sådan. När jag började på Rör mig inte fick jag därför ett stort leende på läpparna. Det var ett språk fullt av bilder och metaforer som på ett fantastiskt vis lyckades gestalta Juliettes fysiska och psykiska tillvaro. Jag blev helt mind-blown för jag har aldrig läst något liknande. Sedan kom Juliette ut från cellen och det jag befarat inträffade istället.

Resten av Rör mig inte och Rädda mig inte hade samma fantastiska bildspråk och knep med att stryka över delar av texten, men från att ha varit så fantastiskt och unikt i början blev de snarare den där dystopin med ett tragiskt kärlekspar och en rebellstyrka. Förutom att vissa har superkrafter à la X-Men då. Men jag saknade Juliettes nakna ensamhet.

Rädda mig inte höll dock ett helt okej mått. Bildspråket börjar tappa lite av sin magi när jag läst det ett tag och jag märker hur jag ögonen liksom hoppar över vissa metaforer istället för att suga in dem. Men storyn börjar ta en spännande vändning som jag inte anade. Karaktärerna börjar bli mer komplexa och jag välkomnade antydningen till ett triangeldrama för en gångs skull, det kan bli riktigt kul. Trots att många av twistarna som till exempel oväntade släktband är lite utspelade så ska det bli intressant att se hur det kommer fortsätta.

I början älskade jag den här serien, sedan blev den snarare helt okej underhållningsläsning. Men en spännande story har den, jag menar jag måste ju läsa nästa del nu liksom.

Titel: Rör mig inte och Rädda mig inte
Originaltitel: Shatter me och Unravel me
Författare: Tahereh Mafi

Översättare: Carina Jansson
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: Första boken -2011 (både svenska och engelska) och andra boken - 2012 (engelska) och 2013 (svenska)
Sidor: 302 och 398
Språk: Svenska


Tack B Wahlströms för rec.ex!

4 kommentarer:

  1. Ha, du tyckte typ som jag trodde :) Men kul att du gillar den lite iallafall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah ja jag kommer ihåg när du sa det! Himla snyggt gissat alltså :D

      Radera
  2. Hej! I sommar visar jag olika platser att läsa på, och jag skulle gärna vilja se vart andra läser. Kika gärna in på länken nedan och bidra med din bild! Ha det fint! :)
    http://filo-sofie.blogspot.se/2013/06/vart-laser-du-helst.html

    SvaraRadera
  3. Är lite trött på att en tjej måste välja mellan två killar i alla böcker nu för tiden... Storyn är ju så bra utan liksom...

    SvaraRadera