torsdag 27 juni 2013

Nea har faktiskt ett coolt jobb

Jag inser att det är lite konstigt att jag har en blogg som handlar om böcker men att jag bara i förbifarten nämnt att jag faktiskt jobbar i en bokhandel. För det gör jag faktiskt, helt ärligt. En eller några gånger i månaden så befinner jag mig inne på Bok-Skotten (i korsningen mellan Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan) och säljer och tipsar om böcker.

Det är ärligt talat ganska så perfekt att vara 17 år och inte bara ha ett jobb, utan ett jobb som en faktiskt tycker är kul och har med saker en älskar att göra (böcker, if you couldn't guess that). Att gå omkring och vara omgiven av böcker, få tipsa om mina favoritböcker och träffa läsande människor är riktigt lyxigt. Oftast brukar jag stå i kassan eller gå runt i butiken för att se till att böckerna ligger på rätt ställen och hjälpa kunder. Mest av allt gillar jag att hålla till på barn- och ungdomsavdelningen (som faktiskt är Stockholms största) och att tipsa om böcker där.

Kom gärna in och säg hej, jag kommer jobba lite nu framöver.

Saker som hänt sedan jag började jobba i bokhandel:

  • Jag har börjat älska bilderböcker igen (med igen syftar jag tillbaka på den period i mitt liv då jag var i den åldern som bilderböcker riktas till)
  • Jag har pengar
  • Jag har fett med bra koll på bokutgivningen
  • Jag har fått ovanan att köpa mycket böcker (jag samlar till mitt livs bibliotek i true Alaska-anda)

3 kommentarer:

  1. Du vet redan hur avundsjuk jag är på dig! ;) <3

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul! Hur länge har du jobbat där?

    SvaraRadera
  3. Häftigt att få jobba i en bokaffär! Det måste vara superbra att ha på CV:et. Brukar besöka stället när jag är i Stockholm. Kom ihåg att jag fick praoa i fyra dagar på en bokaffär när jag var tio. Det lät mig göra allt från att stå i kassan till inventera (låter lite märkligt nu när jag skriver det, dock).

    SvaraRadera