tisdag 18 juni 2013

Böckerna som var magiska

Jag har blivit sådär jobbigt sentimental och vill bara läsa om gamla böcker hela tiden. Just nu med sommaren och allt är jag sugen på de där bokserierna jag läste precis innan jag blev med blogg, där när jag var runt 10-13 år.

Landet innanför av Maud Mangold läste jag om och om igen, och trots att jag tyckte de två första böckerna var absolut bäst så älskade jag dem alla något otroligt. Jag vill återuppleva den där magiska världen innanför vår egen som en bara kan ta sig till genom hemliga ingångar på soptippar. Jag vill läsa om lakritsälskande trollet Fille och den där läskiga ungdomssekten i Mahognyögat.
Den första boken var den absolut bästa





















Trälprinsessan av Cajsa Winqvist läste jag också gång på gång och fascinerades av vikingatiden och det kraftfulla ansiktet på framsidan. Mest av allt vill jag bara återuppleva själva historien och få vara med om alla händelser igen som jag är säker på att jag kommer minnas så väl när jag väl läser dem igen. Kanske till och med känna samma känslor jag fick när jag läste den förut.
Hon har alltid varit min bild av Katniss i Hungerspelen.




















De sju topparnas rike, De fem flodernas stad, De tre stjärnornas skog och De två vulkanernas dal är fyra böcker av Susanne MacFie som jag älskade så himla mycket. Den utspelade sig en en otroligt häftig värld, där allting egentligen är lite av ett spel. Jag tyckte det var så himla häftig uppbyggnad och underhållande karaktärer. Jag vill verkligen läsa om dem och få se om världen känns lika originell och spännande som förut.
Här är första boken, jag gillade mest den andra.





















Nu är bara frågan om jag verkligen vågar läsa om de här böckerna. Jag är så himla rädd att det där gyllene skimret över dem kommer försvinna från dem när 17-årige Nea läser dem. Usch vad svårt det är.

5 kommentarer:

  1. Ååh! Läste också "Landet innanför"-serien när jag var yngre. Har också ett sånt där skönt minne av att jag då tyckte det var jättebra och spännande. Det är dock jobbigt att inte veta om man kommer tycka om det eller inte så här långt senare, man vill ju inte gärna bryta fasaden.
    Men jag tycker dock att du ska ge det ett försök ändå. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Den var verkligen så himla cool och spännande! Ja jag måste ju försöka känner jag, den var ju SÅ bra liksom. :)

      Radera
  2. Åh gud, De Sju Topparnas Rike <3 Har försökt komma ihåg vad serien hette men bara vetat att någon hade något med en vulkan att göra.

    SvaraRadera